Езикът е средство за комуникация, но то е много по-ефективно ако се използва от хората когато общуват лице в лице. Без интонация и емоция, езикът губи много. Ето защо емотиконите може в действителност да бъдат най-добрият начин за осигуряване на допълнителния смисъл на нашите дигитални писма. Според някои, емотиконите са глупави, но за по-голямата част, те са най-добрият начин за показване на нашето емоционално състояние.
Според Daniel Goleman, автор на Social Intelligence и кръстникът на изследването Emotional Intelligence, в самата си основа, имейлът буди негативизъм, тоест, един обикновен имейл, без емоции, буди негативно отношение у получателят. При разговрите лице в лице, предметът на разговор, и неговото емоционално съдържание се подсилват от тонът, мимиките на лицето, и различни други жестове с тялото.
Не е така обаче при дигиталната комуникация. Технологята създава вакуум, който по подразбиране е изпълнен с негативизъм. Всекиопит да бъдем по-продуктивни, носи със себе си опасността от сарказъм, или грубост. Ето защо, този ‘негативен вакуум’ в имейлите се запълва по чудесен начин с емотиконите.
Емотиконите са известни от съобщенията и чата, като малки картинки, изобразяващи усмивки, или весело изражение, които помагат на получателя да се почувства по-комфортно от посланията ни. Те обаче са и начини на обръщение, или подход в поднасянето на информацията при писането на имейли.
Събрахме за вас няколко важни начина за създаването на емотикони – положителни настроения при дигитална комуникация, които могат да са от изключителн значение при писането на електронни съобщения и писма:
1. Мислете за негативната нагласа на получателя
Необходимо е да приложите цялото си внимание при писането на електронна поща. Помислете за начина, по който може да се възприеме вашата комуникация. Например, не бихте ли могли да бъдете по-описателни, или да използвате по-различни думи, за да внесете усещането за положителното си отношение.
2. Обърнете внимание на граматиката си
Понякога значението на написания текст може да се промени поради объркването, което сепоражда от граматичните грешки. „Нямах това предвид” е емблематично изказване при лоша дигитална комуникация. Прочетете няколко пъти написнато, докато се убедите, че сте написали точно онова, което сте изкали да кажете.
3. Използвайте емотикони
Картинките-емотикони са най-лесният начин за подобряване на тона на един имейл. Ето защо, онези, които считат емотиконите за глуповати, е добре да преосмислят позицията си, тъй като емотиконите са инструмент за подобряване на емоционалния ефект на написания текст.
4. Не използвайте категорични фрази, а само такива, които могат да се тълкуват двойнствено
Имейлът не е средство за отправяне на критики, въпреки че това понякога е неизбежно. Ако искате да възприемат посланията ви, опитайте се да използвате ‘фрази-емотикони’, които дават място за действие на получателя. В този случаи, въпросите се възприемат по-добре от декларативните изречения. Например, ако видите, че някой е пропуснал да си свърши работата, можете да му изпратите следния имейл: „Ще се погрижиш ли за това?”
5. Започнете с нещо положително
Когато трябва да включите няколко известия в един имейл, започнете с обръщение на признание, и едва след това продължете с онова, което очаквате. Например, фрази като „Започнахме нещо голямо, и ще е добре да поизчистим началните стъпки”, или „Дотук свършихме добра работа, и дойде време да се заемем със следващите стъпки в плана”, може и да изглеждат банални, но са изключително ефективни ‘емотикони’.
6. Замислете се дали можете да избегнете писането на имейл
Дали някаква друга форма на социална комуникация може да бъде по-уместна за вашия случай, за да си осигурите по-добър емоционален буфер? Освен това, при други форми можете да имате по-бърза обратна връзка, която в зависимост от случая може да се окаже от изключително значение. В заключение за употребата на емотикони в имейлите, можем да кажем: „Не мислете за другите като за бутон ‘Направи го!’, а се опитайте да ги третирате като човешки същества.
Discussion about this post