Всички сме наясно, че рекламодатели и търговци ни следят постоянно в интернет пространството – чрез бисквитки, социални мрежи и други подобни. Има обаче нещо ново, което сигурно не сте знаели.
Става въпрос за Canvas Fingerprinting – технология, която може да обезсмисли всичките ви опити да останете анонимни в мрежата. За какво става дума? С помощта на библиотеки с програмен код в HTML5 – Canvas API (Application Programming Interface) – се създава един скрит ред или изображение, което се използва за идентифициране на всеки конкретен компютър.
Всеки знак е уникален за всеки отделен компютър. Тази уникалност идва от поредица изчисления, които се вземат предвид – от конфигурацията на GPU до браузъра и това какви плъгини са инсталирани.
По този начин, каквито и техники да прилагате, вие сте постоянни пред „очите“ на компаниите, които събират информация за потребителите в мрежата.
По-лошото е, че според анализаторите от Make Use Of, вече е възможно да бъдем следени дори когато сме офлайн. Ето някои от най-интересните стратегии, които се използват, за да се свърже вашата онлайн активност с нещата, които правите докато сте офлайн.
Чрез конкретни действия от наша страна
Рекламата съществува не само в интернет, но и в реалния живот. Все още се харчат много пари за така наречената „дисплейна реклама“ – от билбордове до обяви в списанията. Но тъй като все по-често пазаруваме онлайн, рекламодателите свързват тези реклами с онлайн магазините на съответната фирма.
Методите са действително учудващо прости. Дисплейните реклами може да ви насочат към определени URL адреси, които не са достъпни от търсачката, така че рекламодателят знае, че всеки човек, който отива към посещава дадена страница е видял и офлайн рекламата.
Същото се постига и с изискването да се въведе код. Например, ако в рекламата е имало указание да въведете кода „витошка10“, когато си купувате продукт, рекламодателите вече знаят, че сте видели рекламата докато сте се разхождали по ул. „Витошка“ в София.
Същото важи и в случаите когато сканирате QR код поставен на реклама, за да отидете на уебсайта на рекламодателя – в този случай отново предоставяте информация за това как сте разбрали за техния сайт.
Чрез свързване на онлайн и офлайн действията ни
Разбира се, намирането на връзка между онлайн и офлайн поведението на потребителите не е лесно. Ако някой влезе в магазина и си купи стока като плати в брой, как може да се разбере дали е бил на сайта на търговеца или дали е виждал рекламите му във Facebook? Рекламодателите са открили някои доста интересни решения на този проблем.
Един от най-често срещаните методи за следене на потребителите е чрез клиентските карти. За да получите такава карта вие давате вашият имейл адрес, който използвате, когато пазарувате онлайн, и който е свързан с компютъра ви. Благодарение на това може да бъде проследена цялата ви активност в мрежата.
В допълнение към събирането на информация от програми за лоялност, онлайн услуги за проследяване, както и други търговски трикове, компаниите могат да получат доста подробна информация за вас – вашето семейно положение, къде живеете, имате ли ипотека, гласувате ли и други неща, които нямат нищо общо с желанието ви да пазарувате. Тези компании имат доста добра представа за вашия икономически статус, политически пристрастия, религиозни възгледи, и други видове информация, които може да не предполагате, че някой знае за вас.
Чрез мобилните ви устройства
Обръщате ли внимание на разрешенията, които искат при инсталацията различните Android приложения? Опцията за проследяване на местоположението ви включена ли е? Това са въпроси, над които всеки трябва да помисли, ако държи на сигурността си. Преди няколко години, Google тестваха система, която проследява местоположението на Android устройствата чрез GPS, така че компанията знаеше кога сте влезли в някое от тях. Днес не е ясно дали Google все още правят това и с каква цел, но има редица компании, които определено ни следят къде ходим когато сме далеч от компютъра си.
iBeacon системата на Apple, например, може да записва кои магазини посещавате, за да даде на търговците представа за вашите (офлайн) навици. Google, Daelibs и HP също имат разработени подобни технологии.
И не на последно място – много молове използват системи за проследяване сигналите от мобилните ни телефони с цел събиране на информация. Така че, независимо дали сте включили или изключили GPS на телефона си, търговците пак ще намерят начин да ви проследят.
Вижте какви лични данни не е добре да публикуваме във Facebook












Discussion about this post