Факт от съвременната история на бизнеса е, че в годината, в която Джерард Клайстерлее постъпи на поста изпълнителен директор на Philips (2001), компанията отбеляза най-голямата си нетна загуба от началото на съществуването си. Малко преди това тя бе намерила начин да избегне банкрупта, но след идването на рецесията нещата отново тръгнаха надолу. Разбира се, трудно е да обвиним за това само един човек, особено предвид факта, че кризата бе явление с глобален мащаб, което засегна хиляди компании в стотици страни. “Да, така започна моето управление,” свива рамене Клейстерлее, но оптимистично добавя, “от там нататък не можеше да стане по-зле.”
Още с заемането на ръководния пост във Philips той се зае изцяло да промени бизнес стратегията на компанията. Едни от промените, които бе направил, включваха това, че премести всички най-висши директори в САЩ, прехвърли производството на мобилни телефони и VCR навън, намали размера на фабрики от 269 на 160, продаде производството на евтини продукти, като факс машините, и една от най-важните промени – продаде производството си на полупроводници. Оттогава насетне Philips се фокусира главно върху три сектора – потребителски стоки (телевизори, самобръсначки, електрически четки за зъби), осветяване (където все още е световен лидер, особено в производството на енегоспестяващи крушки) и здравеопазване.
Докато някои счетоха тези драстични промени за лош ход, Клайстерлее изглежда е настроен по-оптимистично. Роденият в Германия през 1946 в смесено немско-холандско семейство Клайстерлее твърди съвсем уверено, че Philips върви нагоре. Тази година, компанията отбеляза 12% ръст в продажбите за второто тримесечие, като при това дялът на развиващите се пазари в тези продажби се е увеличил с 29%. “Окуражаващо е когато виждаме, че се представяме все по-добре въпреки че пазарите са все още отслабени и се чувства икономическа несигурност – това е чисто доказателство за добрата ни стратегия и за силата на нашето портфолио,” гордо заяви той след излизането на доклада за периода април-юни. Клайстерлее се надява компанията да продължи своя път нагоре, за да се превърне в лидер в здравеопазването и производството на потребителски продукти.
Discussion about this post