Samsung Galaxy Note 7 е един от най-добрите смартфони създавани някога, но се наложи продажбите му да се спрат, защото има регистрирани случаи на възпламенили се телефони поради проблеми с батерията.
За съжаление Note 7 не е първият телефон, чиято батерия създава проблеми и застрашава здравето на хората и няма да е последният. Според специалистите, случаи на възпламеняване ще има докато в смартфоните се използват литиево-йонни батерии. Случаят с Note 7 само ни припомни, че винаги трябва да имаме едно на ум и да сме наясно защо батериите на смартфоните експлодират.
Как работят литиево-йонните батерии?
Литиево-йонните батерии съхраняват, прехвърлят и освобождават енергия, в резултат на естествени химични реакции. Батерията има два електрода – анод и катод. Катодът е свързан с положителната (+) връзка на батерията и притежава положително заредени йони, а анодът е свързан към отрицателната (-) връзка и притежава отрицателно заредени йони. Между двата електрода има електролит. Електролитът в литиевата батерия обикновено е органичен разтворител (паста) с голям брой метални соли, за да е електропроводим.
Анодът и катодът в електролита са отдалечени един от друг, така че да не могат да се докоснат. Когато батерията се изтощи, катодът изтласква своите положително заредени йони, а отрицателно зареденият анод ги привлича. По този начин зарядът изтича от анода, през вашето устройство, а след това се връща обратно към катода. Когато зареждате телефона си, се случва обратното и йоните пътуват от катода през електролита към анода.
Когато тези йони влязат в контакт със заредени атоми в електрода, електрохимична реакция наречена oxidation-reduction (редокс) освобождава заредените електрони и те пътуват чрез контактите на батерията, които са свързани към електродите. Това продължава да зарежда литиевите йони в електролита, докато там може да се побере положителен заряд, който е достатъчно силен, за да се движи през електролитната паста и батерията ви вече не се зарежда.
Защо батериите на смартфоните експлодират?
Електролитната паста в литиево-йонната батерия е изключително нестабилна. Тя реагира бурно на други метали и има много ниска (180 градуса по Целзий) точка на топене. Взривоопасният процес при този модел батерии е резултат от процес, известен като „thermal runaway“ („топлинен беглец“). Това по същество е процес, при който се получава постоянно отделяне на топлина, която повишава температурата на системата. Това топлинно „прегряване“ се натрупва през определено време и може да доведе до избухване. Някои модели литиеви батерии имат вентилационни отвори, така че те да не се разрушават от налягането. Когато корпуса на батерията се разкъса и прегрятата течност от разтопен метал се изхвърли под налягане, се причинява експлозия.
– Прегряване и презареждане
Важно е да запомните, че не трябва да позволявате батерията да пада до край. Това означава да не оставяте устройството си да се изключи само поради липса на заряд. Това вреди изключително много на батерията и би могло да скъси нейния живот и издръжливост. За това е добре при възможност да изключвате ръчно джаджата си преди достигането на 0% заряд на батерията, за да избегнете принудителното му автоматично изключване. За да поддържате добрата техническа изправност на батерията, както и за да държи по-дълго време заряд, зареждайте устройството си преди то да е сигнализирало за изтощена батерия.
Литиево-йонните батерии имат по-лош враг от неопитното им зареждане и това е топлината. Състоянието на батерията на вашият смартфон ще се влоши много по-бързо, когато тя е гореща, независимо дали това е в резултат на използване на устройството или просто защото сте оставили смартфона си на слънце или до печката. Батерията на смартфона ви се чувства най-комфортно при 0 градуса по Целзий. При тази температура батерията губи само около 6% от капацитета си за една година, докато при температурни жеги, загубата е от 20% до 35 %.
– Механични повреди
Литиевите батерии са леки, предават висока мощност и лесно се зареждат. Това означава, че външния им корпус и бариерата която разделя електродите са много тънки и леки, което пък ги прави сравнително лесни за пробиване или скъсване. А ако конструкцията на самата батерия е повредена може да се стигне до взривоопасен ефект.
Вижте нов вид литиево-йонни батерии обещават по-голяма безопасност и по-бързо зареждане
Discussion about this post