През годината станахме на съдебни процеси срещу Apple и пет книгоиздатели по обвинения в заговор за определяне на цените на електронните книги. Въпреки постигнатите споразумения обаче, падането на цените на електронните книгите не стана според очакванията на потребителите. Да, известен спад имаше, но не и толкова драстичен. На какво се дължи това?
Причините според анализаторите са основно две. Едната е, че темпът на нарастване на книги не е толкова бърз, колкото беше някога. Другата е, че електронните четци са толкова евтини, че компании като Amazon не могат да си позволят да губят пари едновременно от съдържание и от устройства. Това обаче не е всичко.
Въпреки очевидното състояние на нещата, специалистите имат още обяснения. Оказва се, че цените на електронните книги не са били достатъчно високи в началото. Цени от $ 9.99 за бестселъри не е достатъчна цена дори и за е-книга, а във време когато прекалено малко потребители разполагаха с електронни четци, по-голямо ценообразуване би било безразсъдство.
След това, въпреки че най-продаваните заглавия се котират от $ 12,99 до $ 14,99, има доста стари заглавия, които трябва да се продават на доста по-ниски цени. Постепенно, с развитието на пазара, се разработва и ценова стратегия, а читателите са щастливи и най-малкото склонни да плащат за най-новите актуални заглавия.
Интересното е, че Mashable виждат и друга характерна особеност на продажбата на
електронни книги. Издателите не желаят да преминат към модел на ценообразуване на продажби на едро, при които има препоръчителна цена и някой търговец на дребно може да купи книги с отстъпка (обикновено 50%), след което да ги подават на каквато си искат цена.
Вместо това, издателите предлагат ценова листа и комисионна за продажби на търговците на дребно която е около 30%. И тъй като няма вече обвързване на цената на електронната книга с тази на печатното издание, издателите могат да вдигнат цената например, от $ 12,99 до $ 16,99 без ограничения. При това положение, ако един търговец на дребно иска да направи отстъпка до $ 9,99 за книга, той ще изгуби много пари.
Именно по тази причина, очакванията са по-скоро да има запазване на сегашните цени на електронните книги. И ако издателите искат да увеличат цените на своите електронни книги след определена точка, те рискуват да изгубят продажби, ако търговецът на дребно не прави отстъпки от цената.
В същото време, ако търговците на дребно правят твърде много отстъпки, издателите може да реагират чрез повишаване на цените, и ако търговецът продължи с отстъпките, това би довело да големи загуби за него.
В допълнение, Kindle сега има много по-голяма конкуренция от страна на Nook на Barnes & Noble, iBookstore на Apple, Kobo и Google, и някои считат, че има голяма вероятност от Amazon, които контролират около 60% от пазара на електронните книги, умишлено да задържат намаляването на цените за някой по-подходящ момент.
Възможно е обаче това да е валидно и за някои търговци на дребно, тъй като те едва ли виждат смисъл да намаляват цените с $ 1 – 2 при условие, че хората ги купуват на по-високата цена и няма гаранция, че отстъпката ще привлече нови купувачи.
Така че, изглежда така сякаш цените са стабилни, и като че ли няма логика да очакваме поевтиняване.
Discussion about this post