Интернет дава безгранични възможностти за разпространяване на информация. Няколко креативни умове се възползваха от това и от желанието на хората да споделят онлайн и това доведе до появата на нов вид реклама – вирусният (viral) маркетинг. Какво представлява този нов вид реклама?
Същността на подхода е толккова опростена, че вероятно мнозина все още не му отделят нужното внимание, но към днешна дата, вирусният маркетинг е вече феномен в рекламата и продажбите. Причината за това е, че той улеснява и насърчава неимоверно много хората да предават послания за промоции на продукти или услуги помежду си независимо в коя част на земното кълбо се намират.
Куриозното в случая е, че ‘рекламирането’ става доброволно, без потребителите да бъдат принуждавани да го правят, и без ‘обектите’ на рекламата да се чувстват заляти от спам съобщенията на компаниите производители. Това е и основната разлика между този вид реклама и спама.
Освен това, компания, която се рекламира посредством viral маркетинга става позната по цял свят и се радва на успех без да се полагат големи усилия, или да се влагат допълнителни средства. През изминалите месеци, някои анализатори дори изказаха мнение, че успехът на социални мрежи като Facebook и Twitter се дължи именно на силното влияние на производители, които доста успешно използваха платформите за разпространяването на медийни събитя и рекламни материали. И така неусетно, потребители, които с досада прелистват рекламните страници на вестника, или превключват канала, когато започнат рекламите, само стават двигателите за разпространение на рекламните материали.
Някои от формите на вирусното разпространение включват видеоклипове, игри, книги, софтуер, и много други, но като че ли най-въздействащи са видеоклиповете. Ако не вярвате, вижте следния случай: на 25 август, компанията TIPP-EX качи едно рекламно видео в YouTube за ловец стрелящ по една мечка. Клипът е бил направен от рекламната агенция Buzzman, а резултатът от подобен ‘вирусен’ подход е направо зашеметяващ: само за два месеца видеото се радва на повече от 11 милиона посещения. Едва ли има много маркетолози, които могат да се похвалят с подобни резултати за достигната аудитория с традицинните средства за водене на рекламни кампании. От друга страна, изглежда, че потребителите са доволни от подобен подход на ‘ненатрапване’, защото в противен случай резултатите нямаше да са такива.
В резултат можем да кажем, че ефектът от вирусната реклама е по-голям от очакваното, и е време повече производители да се заемат сериозно с този начин на достигане до своите клиенти. Всъщност, най-интересната част при вирусния маркетинга е именно фактът, че той кара потребителите сами да разпространяват рекламата, понякога без дори да знаят какво точно се рекламира в нея. Фокусът тук вече е върху факта, че тя е интересна, смешна, и ангажира вниманието ни, а това е достатъчно основание, за да се включим и ние в нейното разпространение. И така, нататък по веригата, ефектът става лавинообразен, без компанията да ‘натрапва’ нещо на потребителя.
В посочения по-горе като пример рекламен клип с мечката, идеята на видеото на пръв поглед няма нищо общо с онова, което компанията TIPP-EX предлага, а именно – коректори. И все пак, дори и да не сте чували нищо за компанията до този момент, благодарение на този ‘прилепчив вирусен’ подход, вие вече я познавате добре, и всеки път, когато видите рекламното лого или поискате да си закупите коректор, в съзнанието ви ще излиза образа на симпатягата, който си мие зъбите. В резултат, личното ви ‘усещане’ за компанията е същото като това за редица други световно известни марки. Ето защо, нормално е да се очаква, че следващият път когато влезете в книжарница, вероятността да си купите коректор с тази марка е доста голям, дори и да нямате нужда от него точно в този момент.
В края, вместо заключение, ще ви дадем възможност да се убедите в изказаните дотук мисли, като изгледате видеото. А когато го направите, сами си дайте отговор на въпроса, дали има нещо, което да ви спре да споделите клипа и сдруги, след като смятате, че той е забавен. Е, разбирате ли сега огромното въздействие на viral маркетинга?
Discussion about this post