Дроновете днес са навсякъде и са част от ежедневния „пейзаж“ в много градове. А първият такъв се появи на пазара за крайни потребители едва през 2010 г. От тогава досега мина доста време и тези безпилотни апарати се развиха доста. SlashGear проследява тяхната еволюция.
В първите години на дроновете, те бяха особено популярни. Всичко около тях се следеше с голям интерес и те бързо се превърнаха в сериозен пазар. Доста компании бързо разработиха своите предложения и ги пуснаха на пазара. Сегментът се насити с голям избор от различни модели дронове.
Тези летящи апарати се възползваха и от паралелния възход на смартфоните. Големият интерес към мобилните телефони доведе до спад на цените на малките чипове и компоненти, както и до изобилие от тях. Те са нужни и на дроновете, което улесни тяхното производство и сравнително бързо намаляване на цените им.
Това доведе и до създаването на цяла ниша от любители. Тя спомогна и за по-бързото отпускане на регулациите, което допълнително ускори пазара. Регулациите бяха освободени в САЩ през 2016 г. Още в първия месец бяха подадени заявки за регистрация над 80 000 дрона с търговски и институционални цели. Така индустрията тръгна с висока скорост от първия момент.
Как стигнахме дотук
Първите дронове всъщност са доста по-стара технология. Смята се, че първият квадрокоптер, т.е. летящ апарат с 4 ротора, е тестван през 1907 г. Той е с пилот, но е първият по рода си и се превръща в основата на масовите дронове днес.
През 1999 г. следва Draganflyer Quad Helicopter, който е по-малък и създава първата ниша за любители. Той се оказва и вдъхновение за AR.Drone на Parrot през 2010 г.
Голям избор
Има голямо разнообразие от дронове, макар най-популярните да са с 4 ротора. Те се предлагат в най-различни размери, различни ротори и способности.
Квадрокоптерите постепенно биват заменяни от други модели. Причината е, че дроновете с 4 ротора са виждани като сравнително несигурни и нестабилни. Освен това са опасни за летене над хора.
Затова са направени и по-малки и леки дронове с два ротора, които са напълно затворени, за да не могат да наранят хората. Тези модели обаче са по-скъпи и сложни.
Една от водещите тенденции в момента е смаляването на дроновете. Колкото по-малки и леки са тези апарати, толкова по-добре. Това създава и повече възможности за дизайн и предложения за най-различни цели.
Мултимедията
Един от секторите, които най-много се възползват от дроновете, е мултимедията. Безпилотните апарати се използват за красиви снимки и видео от въздуха от медии, създатели на филми, музиканти, любители и др. Въздушната фото- и филмография се преобразиха и станаха много по-достъпни благодарение на дроновете.
Производителите бързо отговориха със специализирани дронове и аксесоари, стабилизатори, 360-градусови камери и всякакви други екстри, които да развият пазара още повече. Някои от новостите се появяваха в рамките на месеци, като пазарът много бързо се адаптира към търсенето.
Еволюцията на дроновете помогна и на нишата на камерите. Производителите на такива устройства също бързо се ориентираха и започнаха да предлагат модели и аксесоари за дронове. А някои дронове, като Phantom 4 на DJI имат собствени камери, които дори се оказаха по-добри от някои лидери като GoPro Hero5 Black Например.
Всеки е пилот
Управлението на дроновете се извършва през мобилно приложение с таблет или смартфон. Някои модели имат и собствени контролери за по-удобно. И в двата варианта контролът над дроновете не е лесен и инциденти не липсват.
Затова някои страни въведоха допълнителни регулации и изисквания за регистрация на всеки, който пилотира дрон. Други компании се опитват да компенсират проблема като предлагат автономни функции.
Има и почти напълно автономни дронове, които могат да се справят с някои препятствия, да навигират из градове и др. Въпреки това има регулации, които изискват да е наличен пилот във всеки един момент, както и да не се губи зрителна видимост между дрона и пилота въпреки наличието на камерите.
Планиране и защита
Един популярен метод за намаляване на риска е предварителното планиране и инсталиране на маршрутите за полета на дрона. Това може да стане както от пилота, така и с помощта на софтуер. Така се намаляват рисковете от влизане в забранени зони или други инциденти.
За целта са нужни допълнителни технологии като прецизен GPS, по-мощен процесор, батерия и др. Всичко това увеличава теглото на дрона, което е най-големият проблем и затова се търсят допълнителни алтернативи и подобрение на мощността на хардуера, за да може той да се справя с повече задачи при по-малко енергия.
Някои любители на електрониката използват и Arduino и RaspberryPi устройства, за да добавят допълнителни възможности на дроновете. Например своеобразен LiDAR и сензори, които да ги направят още по-прецизни в разпознаването и заобикалянето на обекти.
Безопасността е ключова тема за дроновете. Автономните системи за разпознаване и заобикаляне на обекти са още в зародиш. Същото важи и за системите, които следят и разпознават други летящи обекти и предотвратяват сблъсъци.
Батериите също са в сферата на безопасността. Те са един от най-опасните елементи в дрона както заради химикалите в тях, така и заради факта, че при дефект или изтощаване, дронът може да падне или просто да се приземи аварийно на неподходящо място. А при падане, има риск от физическо увреждане на батерията и пожар.
Всичко е скорост
Скоростта на презареждане на батериите, скоростта на летене на дроновете, скоростта на взимане на решения, скоростта на реакцията. Все важни неща за всеки дрон, за да може да работи добре и да отговаря на очакванията.
Но те носят и допълнителни рискове. Високата скорост на летене може да е опасна, затова някои регулации слагат лимити. Въпреки това рекордът е над 260 км/ч за дрона Teal Golden Eagle. А неофициално е засечен с над 280 км/ч.
Реално за дроновете е по-важно с какво тегло могат да летят. Един от тях, Wing Loong-3 може да лети близо 10 000 км с едно зареждане и товар. Дронът е китайски и е военен, затова повечето подробности за него са тайна.