Ограниченията наложени от разпространението на коронавируса принуди компаниите да преосмислят начина, по който правят бизнес и да актуализират своите работни процеси.
Това, разбира се не е новост, но според анализаторите от ZDNet, има голяма вероятност практиките, които се налагат в момента да се превърнат в основа на бизнеса в бъдеще. Експертите са на мнение, че коронавирусната епидемия може да ускори еволюцията на редица процеси на работното място и в крайна сметка да наложи използването на нови ресурси и инструменти в множество индустрии.
Причината е, че тече процес на преосмисляне на работните процедури и използваните ресурси на всички нива. Сред най-актуалните за момента бизнес практики са провеждането на конференции, начините за бизнес сътрудничество, продажбите и отдаването под наем на големи търговски сгради, начини за решаване на междуличностни конфликти и опции за увеличаване на проиводителността в екипите чрез софтуерна авотматизация и добавена реалност.
В Китай битката с коронавируса започна с налагането на карантина и затварянето на училища и офиси. Но нарушената верига на доставките все още не се е възстановила, а списъкът на компаниите, които издават предупреждения за спад в печалбата се увеличава. В това време, Центровете за контрол на заболяванията в САЩ оповестиха налагането на карантина и други мерки, сред които ограничаване на пътуванията в чужбина и конференциите, което засегна чувствително различни бизнеси, в това число авиокомпании, ресторанти и магазини за продажби на дребно.
Какви процеси на промяна показват взетите мерки за превенция на заболяването по света?
От доста време се знаеше, че е много по-изгодно от икономическа гледна точка да се разчита повече на конференции и сътрудничество между екипите по видео конферентна връзка, отколкото на живо. Затова съвсем очаквано, рестрикциите от епидемията донесоха чувствително раздвижване в тази посока, което значително намалява разходите за пътуване, в това число, транспортни такси, хотели, напитки и скъпи вечери. В допълнение, ако се докаже, че служителите могат да работят ефективно от дома без загуба на производителността, в бъдеще ще става все по-трудно да се оправдават разходите за скъпи офиси, а това ще повлияе сериозно на бизнеса с отдаването под наем на офиси.
Освен това, въпреки че различните компании имат различен начин на справяне със създалата се ситуация, вече има сериозни прецеденти в подкрепа на нуждата от масовото използване на видео конференции – например, Световният конгрес за мобилни телефони беше прекъснат, а на конференцията на Асоциацията за развитие на изкуствения интелект в Ню Йорк в началото на февруари китайските изследователи изнасяха своите презентации предимно чрез видеоконференции поради забраните за пътуване.
В тази връзка, много анализатори са на мнение, че след като поведението на потребителите в Китай и в други точки по света се променя драстично, това може да се окаже нещо, което никой няма да може да върне назад.
В подкрепа на това мнение е и коментарът на изпълнителния директор на Alibaba, Йонг Джан, който отбеляза следното: „Преди седемнайсет години разпространението на висрусът SARS (който отново тръгна от Китай) доведе до огромен растеж в бизнеса за електронна търговия. Сега вярваме, че новата епидемия ще бъде последвана от нова промяна в поведението на потребителите и бизнеса, която ще предостави нови възможности за използване на технологиите във всички бизнеси по света. Показателна е промяната в нагласите на потребителите напоследък, които се чувстват все по-комфортно при задоляване на ежедневните си потребности с помощта на технологични средства. Затова, вследствие на продължаващата дигитализация на китайската икономика и общество, сме убедени, че ще станем свидетели на дългосрочен растеж на услуги като тези на Alibaba.“
Ето накратко и най-големите ползи от създалата се ситуация на рестрикции в пътуванията и събирането на големи групи от хора на едно място:
1. След като компаниите осъзнаят, че може да правят успешен бизнес с много по-малко взаимодействия лице в лице, пътните разходи ще паднат драстично. Тъй като това беше основния аргумент за въвеждането на видеоконференции, бизнес сътрудничество ще се промени, и на свой ред ще доведе до небивали възможности в оползотворяване на знанията и уменията на специалисти от отдалечени точки на света.
2. Използването на автоматизирани инструменти и процеси ще се ускори с цел увеличаване на работоспособността на служителите. Възмжно е в едно близко бъдеще да започне увеличаване на екипите, които са съставени както от реални хора, така и от системи от изкуствен интелект и софтуерни инструменти.
3. От известно време има тенденция към използването на по-ограничени корпоративни офис комплекси. Ако използването на отдалечена работа продължи със сегашните темпове – в това число и при определени по-леки заболявания, които пречат на ходенето в офис, но не и на работата от дома – коронавирусът може да ускори тенденцията за намаляване на използването на големи офис сгради.
4. Съществуващите практики за управление на персонала от специалистите личен състав ще се променят много повече отколкото някой е предполагал. Фактът, че изчезва проблемът от сблъсъка на вкусове и предпочитания на служители събрани в едно ограничено пространство, може да доведе до съвсем нови изизсквания към обученията предлагани от отделите по човешки ресурси, а оттам и до много по-малко разходи за такива специалисти и проучвания. Най-малкото, повечето време, което ще имат HR специалистите поради липсата на оплаквания и казуси за разрешаване, ще позволи самите те да бъдат използвани по-ефикасно. Не на последно място. служителите ще бъдат облекчени от станалите неизбежни в големите компании обучения за служители, които излгеждат все по-малко ефективни предвид огромните хранилища от книги и видео обучение, които са лесно достъпни онлайн.
Discussion about this post