Технологията за разпознаване на лица е важна част от научната фантастика през последните 50 години, която я обрисувана като средство за наблюдение и форма на контрол. Днес, ниската цена на компютрите, подобренията в машинното обучение и разпространението на свързаните с интернет устройства превърнаха научната фантастика в реалност.
В много държави технологията за разпознаване на лица вече се използва за целите на сигурността и безопасността, но дали това може да доведе до едно деспотично бъдеще? За щастие много държави имат закони, които предотвратяват мащабната злоупотреба с лична информация. Технологичният сектор обаче се движи бързо и често нещата излизат извън законодателството, тъй като регулаторните органи се опитват на всяка цена да си свършат добре работата. Повечето притеснения за поверителността се отнасят до две основни теми, смятат от Make Use Of – събиране на корпоративни данни и държавен надзор.
Държавни правителства
Благодарение на Едуард Сноудън знаем, че правителствата използват технологии, за да шпионират хората. А масовото наблюдение чрез технологията за разпознаване на лица става все по-популярно, защото технологията става все по-достъпна и ефективна.
За първи път тази технология беше използвана през 2001 година по време на Super Bowl XXXV, в резултат на което 19 души бяха идентифицирани като хора с криминални досиета.
На скоро американското правителство публикува планове за преконфигуриране на сигурността на летищата чрез разпознаване на лица. Чрез комбиниране на паспортните снимки и заявленията за визи на пътуващите, властите се надяват да идентифицират чуждестранните пътници, напускащи САЩ, както и всички престъпници или терористи. Обещанието е, че всички снимки, направени на американски граждани на летището ще бъдат унищожени след потвърждаване на самоличността им. Тревожното тук е, че алгоритмите, използвани за идентифициране на хора, грешат в 15% от случаите и има сериозен проблем с идентифицирането на чернокожи.
Във Великобритания технологията за разпознаване на лица беше използвана на музикалния фестивал Download и на футболния финал на Шампионската лига в Кардиф. И в двата случая обществеността не е била уведомена за това.
По време на събитията били сканирани и сравнени около 90 000 лица с европейска база данни, но говорител на полицията потвърди, че изображенията не са съхранени. Не след дълго след края на футболния мач, беше извършен първият арест във Великобритания, позоваващ се на данни от технологията за разпознаване на лица.
Фотография и маркиране на снимки
Facebook беше първият уебсайт, който популяризира идеята за маркиране на някого в снимка. Ползата е ясна – качвате снимка и всеки в нея може ефективно да я добави към своя цифров албум. Но за да се ползвате от тази полезна функция, вие ставате зависим от технологията за разпознаване на лица. Трябва да добавите лицето си към базата данни и когато някой ваш приятел качи снимка с вас, Facebook ви предлага да я имате с минимални усилия. Функцията бе обявена за цинично средство на Facebook да събере повече данни за потребителите си, още повече че тази функция е включена автоматично. Европейският съюз дори реши, че разпознаването на лица от Facebook е навлизане в неприкосновеността на личния живот на потребителите и я блокира.
Facebook обаче не е единствената компания, която експериментира с технологията за разпознаване на лица. Най-големият фотографски софтуер, предлаган от Apple и Google, също разпознава лица. Основната разлика между Facebook и останалите е, че Facebook определя самоличността на човека в снимката, но това не означава че Apple и Google ценят личното ни пространство.
Корпоративната инвазия
Бизнесът и рекламодателите имат стимул да съберат възможно най-много данни за потенциалните си клиенти. Те също използват софтуер за разпознаване на лица. Ресторант „Peppes Pizza“ в Норвегия използва такъв софтуер чрез скрита камера, за да се рекламира според пола на човека. Това не е единствения подобен случай.
Ресторантите за бързо хранене също искат да ни познават. Клонът на KFC в Пекин обедини усилията си с китайската търсачка Baidu, за да използва технология за разпознаване на лица, за да предскаже поръчката им. Според израза на лицето и възрастта KFC може да отгатне поръчката ви. KFC се оправдаха с това, че искали да улеснят клиентите си, но това улеснение без съмнение е свързано със запазване на снимката ви в базата данни на компанията.
Руската социална мрежа Vkontakte беше критикувана за начина ѝ на съхранение на профили, след като се появи приложение, наречено FindFace. Приложението може да сканира всичките 200 милиона виртуални изображения сайта, за да идентифицира човек само по лицето му. Приложението първоначално се разглеждаше като забавна новост, но нещата излязоха извън контрол, след като приложението беше използвано за идентифициране и тормоз на порнографски актриси и проститутки.
Какво можем да направим?
Новите технологии предоставят на правителствата, бизнеса и рекламодателите шанса да навлязат в личните ни пространства и те ще го направят. Новите технологии обаче също така представляват технологичен напредък, който, при наличието на правилните обстоятелства, би могъл да бъде от полза за всички нас. За разлика от социалните мрежи, почти нямаме контрол върху събирането на наши снимки. Но вместо да се опитваме винаги да сме на върха на всяка промяна, трябва да се съсредоточим върху това как да опазим личния си живот.
Трудно е да се спори дали технологията за разпознаване на лица е повече вредна отколкото полезна за хората, особено във времето, в което живеем. Важно е обаче да спрете ненужните опити да навлязат в личния ви живот. Балансът между безопасността и неприкосновеността на личния живот е труден, но това не означава, че не трябва да го търсим.
Вижте 9 лесни начина да гарантирате сигурността си в Android смартфон
Discussion about this post