В последните години, социалната мрежа Facebook претърпя невероятно развитие и в момента, всички показатели индикират невероятния прогрес и влиянието на социалната мрежа да продължи и занапред. В същото време, единствения рален конкурент на Facebook – NewsCorps постепенно загуби влиянието си, а MySpace също е раздиран от вътрешни проблеми, редуцирайки непрестанно размерът на служители и разходите си. Въпреки това тези данни могат да създадат погрешно впечатление, и могат да отбележат началото на края на ерата Facebook, тъй като наред с влиянието и благоприятната обстановка сред конкурентите и, социалната мрежа показва и симптоми на упадък, коментира cnn.
Новината от тази седмица, че Goldman Sachs е решил да инвестира в Facebook, подканяйки и други да направят същото, трябва да вдъхва също толкова голямо доверие, колкото и инвестициите в ипотенни ценни книжа, които Goldman Sachs направи през 2008г. Именно тогава Goldman Sachs забогатяха, залагайки против инвестициите, които продаваха. Този път те пресметхаха, че привличането на $ 1,5 млрд. от частни Facebook акции могат да се окажат достатъчни, за да компенсират цената на своята инвестиция Истината е, че Goldman разработва привитизирани и напълно непрозрачни схеми, в името на своя клиент, Facebook.
Целта, в действителност е всяка, временна по своя характер социална мрежа да създаде илюзията, че е различна, постоянна, непобедима и най-вече твърде голяма, за да се провали. И можем да бъдем сигурни , че Facebook е стигнал най-далече в създаването и поддържането на тази илюзия. Механизмът се повтаря при всички социални мрежи като Compuserve, AOL, Tripod, Friendster, Orkut, MySpace, както и LinkedIn. Всички тези компании се разглеждат като постоянни средства, в които да се идентифицираме.
Но социалните мрежи от своя страна са толкова временни, колкото и другите социални контакти. Хората са важни, а не мястото където интересите им се преплитат. Така че когато тенденцията лидерите на една социална ниша да преценят, че мястото е загубило блясъка и привлекателността си, или което е още по-важно неговите изключителни права, ще се премине към следващото, отнасяйки последователите си с тях.
Бъдещия наследник на Facebook, бъдете сигурни, безспорно ще предостави лесен и атрактивен начин, да въведете и всичките си приятели с вас. Когато мястото е уебсайт, нашата вярност и привързаност към него е далеч по-абстрактна, отколкото към локалния бар или фитнес салон. Ние не живеем там наистина, не познаваме собсвтвеника, но ще бъдем много по-склонни да се разгневим на най-новата промяна в декларацията за поверителност, или да научим, че всяка една от нашите социални връзки е била продадена на по-висок корпоративен участник в търга.
Така че, не става въпрос дали MySpace губи, или Facebook печели. А че MySpace печели първо, а Facebook след това. Колкото по-дълго от компанията може да поддържат илюзията за голяма печалба, толкова по-дълго могат да отлагат във времето неизбежния упадък. Но предвид факта че Facebook вече започна да осребрява чековете си,може да се окаже достатъчно красноречив, че този момент най-вероятно вече е настъпил.
Discussion about this post