Не беше далеч времето, когато идеята за автомобили без шофьор беше просто научна фантастика. В реалния живот при осъществяването на подобен проект възникват редица проблеми – от практична и от етична гледна точка. Но при положение, че повечето катастрофи по пътищата са в резултат на човешка грешка, намесата на машините при управлението на колата започва да изглежда все по-привлекателно.
Макар все още да е почти невъзможно да се разминем с автомобил без водач на шосето, гигантът Google е доста напреднал в разработките и усъвършенстването на самоуправляваща се кола. Когато през октомври 2010г. New York Times обявяват, че от технологичната компания вече имат цял малък автопарк от самоуправляващи се автомобили, които са пропътували общо над 225 000км, новината е шокирала мнозина. Вече две години тези коли обикалят и заснемат уличните пейзажи, които компанията използва в приложението си Земя съвсем сами – можете да ги познаете по „короната“ с камери и лазер на покрива.
Докато първите модели самостоятелно управляващи се автомобили, правени в Станфордския университет през 2008г. можеха да обикалят с не повече от 40 км/ч по улиците на предварително освободен от движение квартал, сегашните коли от програмата на Google се справят без проблеми и без човешка намеса по натоварено шосе и със скорост от 120 км/ч. И това е само един впечатляващ пример за това колко много са се развили способностите на механичните шофьори на Google само за няколко години. Те разпознават пътните знаци, сфетофарите, реагират на пешеходците и велосипедистите по платното.
Google не е единствената компания, която използва „безпилотни“ автомобили. Всъщност, почти всеки производител на традиционни автомобили разработва свои собствени модели самоуправляваща се кола. Миналата година един автомобил на BMW стигна сам от Мюнхен до Инголщад („домът на Audi“). Аudi пък изпратиха свой автономен автомобил до връх Пайкс Пийк ( по чиито криви пътища с много завои се провежда ежегодно автомобилно състезание), а VW работи по наследник на първата си автономна кола Junior, която разработва заедно със Станфордския университет. Тойота наскоро представи своята Pirus AVOS (от „автоматична операционна система на превозното средство“), а от General Motors обещават техните самоуправляеми коли да са на пътя до края на десетилетието.
Може би пътниците в тези тепърва-навлизащи в употреба автомобили на бъдещето ще бъдат нервни поне в началото, когато свалят ръце от волана и нежен женски глас обяви „автопилот“. Но ако тази новост се утвърди като по-сигурен начин за пътуване и наистина елиминира фактора на човешката грешка, това ще бъде една изцяло нова стъпка за хората. Към по-спокоен и безопасен живот.
Discussion about this post