Повече от 93,4 млн. персонални компютри са продадени в глобален мащаб, през последното тримесечие на 2010г. Като HP е компанията генерирала най-голям пазарен дял, като заедно с Аcer, Dell, Lenovo и Toshiba, оформят петте най-големи компании в този сегмент, с общ пазарен дял от 58,3% в последното тримесечие на 2010г, твърди изследване на компанията за проучвания Gartner. Тези цифри могат да дадат повод за радост на водешите компании, но остава един основен проблем, а той е, че нито една от тях, няма значително присъствие в още по-динамично развиващия се пазар на смартфони, отбелязва gigaom.com
Цифрите от третото тримесечие(все още не са публикувани окончателните резултати от последното тримесечие) на 2010г показват, че през този период са продадени 80,5 млн, смартфона, което е много близък резултат до продадените през този период 88,3 млн. компютъра, и разликата между тях е едва 10%, показва изследването на Gartner.
Подобни резултати илюстрират предизвикателствата, пред които производителите на компютри са изправени. Компанията HTC обяви, че очаква продажбите на смартфоните и през 2011г., да надхвърлят 60 млн. единици, кoeто за сравнение, може да се конкурира с всичките 62,7 млн. компютъра продадени от лидера в сегмента Hewlett Packard за цялата 2010г., отбелязва още Gartner. Ако прибавим към тези цифри и почти 40 млн. продадени iPhone от Apple за цялата финансова 2010г., което е три пъти повече, спрямо 13,6 млн. продадени Mac устройства за същото време, това ни показва, че Apple отлично осъзнава, че бъдещето ще се концентрира около мобилните устройства. От компанията посветиха много усилия на своите iOS устройства и дори разработват iOS концецции за предстоящия си десктоп ъпгрейд, наречен OS X Lion.
Тази тенденция се развива и оформя през последните няколко години, и не е толкова изненадващо, че смартфоните са много близо да задминат по подажби компютрите, ако не се окаже, че вече са го направили. Това, което прави най-голямо впечатление, е че петте най-големи компютърни производители, продължават да стоят настрана от пазара на смартфони. Dell се опита навлезе в този пзарен сегмент, представяйки Android базирани смартфон и таблет, но това бе по-скоро епизодична проява.
В миналото Toshiba и Acer опитаха да си осигурят присъствие в сектора, използвайки Microsoft Windows Mobile, но усилията им не доведоха до желания резултат. Колкото до Lenovo, компанията не е успяла да разгърне своята смартфон стратегия извън границите на родния Китай, където попада под конкуренцията на все по-евтините Android устройства. В същото време, HP закупи Palm през април 2010г, за $ 1,2 млрд., за да утвърди присъствието си в пазара на смартфони, таблети и други устройства, работещи с Palm webOS платформата. Оттогава досега, от компанията не са представили нови продукти, базирани на операционната система Очаква се през следващия месец, НР да представи свои нови продукти. Въпреки това, webOS платформата е все още далеч от качествата на Android или iOS, и множеството приложения, които те поддържат.
В крайна сметка, всичките пет традиционни компютърни производители се оказват най-големите губещи от невероятните темпове, с които пазара на смартфони непрекъснато се развива. Колкото повече те продължават да насочват усилията си към преносими и настолни компютри, обаче толкова повече те рискуват конкурентноспособността си за в бъдеще. И ако данните за продажбите на устройствата не успее да ги събуди, то може би иновативните аксесоари, които превръщат смартфоните в малки лабтопи, може би ще успеят да го направят.
Discussion about this post