Мобилните телефони се превърнаха в неизменна част от ежедневието ни. Развитието им през последните години е огромно – от модели, приемащи само гласово повикване и кратки съобщения, към мобилни мултимедийни съобщения, телевизия, мобилен Интернет, дори мобилно плащане. В началото за плащане от мобилен телефон се използваше гласова или SMS връзка, а впоследствие телефонът се превърна в сигурен терминал за разплащания. Мобилното плащане е силно развито в Япония и Корея, но набира скорост и в Европа и САЩ. През 2006 стартираха много мобилни финансови инициативи по света – MasterCard и Visa експериментираха в предлагането на мобилни плащания и информационни услуги, РayPal и Obopay стартираха person-to-person (P2P) плащания, както и няколко общински транспортни системи (като тези в Ню Йорк и Париж), които направиха пилотни проекти с мобилно плащане.Pay-Buy-Mobile е инициатива на Световната GSM асоциация (над 700 мобилни оператора) за използване на мобилните телефони като терминали за бързи и сигурни разплащания, базирани на Near Field Communications(NFC) – безконтактна технология, действаща от разстояние по-малко от 4 см. Мобилното плащане се възприема еднакво добре от всички участници – банки, компании, издаващи кредитни карти, мобилни оператори, търговски вериги и клиенти. Защитата на плащанията е приложение в SIM картата на телефона. С развитието на технологиите SIM картите предлагат идеалната среда, в която може да се инсталира защитеното приложение. Тя може да бъде разделена на защитени сектори, което позволява на трета доверена страна да управлява и оперира услугите, независимо от мобилните оператори. Едни от най-големите мобилни оператори в света, обслужващи повече от 1.3 млрд. клиенти, се обединиха около проекта Pay-Buy-Mobile, за да популяризират безконтактното мобилно плащане. Няколкото пилотни проекта в световен мащаб дават знак за успеха на безконтактните плащания. Технологията е разбираема, защитена и се възприема добре от клиентите. Нова роля има и Trusted Service Manager (TSM) в Pay-Buy-Mobile бизнес модела като свързващо звено между няколко банки-издатели и мобилни оператори.GSM асоциацията и Европейският платежен съвет (представлява 8000 банки в ЕС) работят заедно за ускоряването и разгръщането на услугите, осигуряващи на клиентите плащането на стоки и услуги в магазини, ресторанти и др., използвайки техните мобилни телефони. И двете организации са уверени, че това сътрудничество ще позволи на банките да предоставят по-добри мобилни услуги на клиентите си, подкрепени телекомуникационно от мобилните оператори. Тези услуги ще бъдат улеснени от TSM, който ще подкрепи мобилните оператори при разпространението, конфигурирането и активирането на банковото приложение за мобилно плащане, записано в SIM картата. Двете организации ще се фокусират главно върху изработването на договорна рамка, детайлизираща минимума от изисквания за TSM. Според председателя на ЕПС това обединение е най-добрият начин за превръщането на мобилния телефон в канал за иницииране на плащания в SEPA.У нас през есента ще стартира пилотен проект за мобилно плащане на СЕП България, който обединява банките и мобилните оператори за превръщането на мобилния телефон в сигурен терминал за разплащане. Чрез мобилния си телефон и мобилното банкиране всеки може да управлява своите банкови сметки и да извършва финансови операции, а с електронното портмоне да извършва безконтактно плащане на малки суми (блокирани в банковата му сметка) с едно докосване.
Discussion about this post