В историята на IT индустрията има много случаи, в които „следващото голямо нещо“ в областта на технологиите се е оказвало в последствие „следващото голямо нещо, което се е провалило“.
Анализаторите внимателно са „разследвали“ всеки такъв случай и твърдят убедено, че причините най-често се дължат на неумението на компаниите да обяснят по-добре новия си продукт или услуга. Има и случаи, в които маркетинг отдела е бил недостатъчно добър и не е отдал достатъчно внимание на това кога точно да се пусне даден продукт. Така, с предлагането на продукт или услуга на пазара преждевременно, компанията е провалила своя „голям удар“.
От CIO обаче са на мнение, че провалите често не идват отведнъж, а са плод на прекалено силно промотирани технологии, от които се очаква да доведат масови потребител почти до истерия, но които никога не успяват да впечатлят широката публика повече от средното ниво.
Затова и често онова, за което днес се говори като за „следващото голямо нещо“ е само една прехвалена технологична тенденция, която никога не стига до рекламирания потенциал и може скоро да бъде забравена.
От медията ни предлагат списък с някои скорошни технологии, за които имаше големи очаквания, останали в крайна сметка неизпълнени досега. Ето кои са те.
1. QR кодове
Всички говорят за тях, но повечето хора все още не знаят какво точно представляват QR кодовете. Куриозното е, че и онези, които знаят, не ги използват въпреки, че QR кодовете са голямо удобство ако видите оферта в някоя медия и искате да си купите стока онлайн. Но проблемът с тях е, колкото и абсурдно да звучи, че малко потребители ги използват в момента, защото повечето дори не знаят какво да направят, когато им се наложи да ги използват. Освен това, оказва се за момента, че традиционните маркетинг инструменти и социалните медии в интернет вършат повече работа от QR кодовете, така че бъдещето им все още не предвещава те да са „следващото голям нещ в IT“.
2. Триизмерен печат (производство) на предмети от различни материали
Триизмерният печат, или така нареченият 3D печат (3D Printing) беше шумно рекламиран като най-полезният инструмент за производство на почти всичко, което може да ви потрябва в ежедневието, включително и човешки органи за нуждите на медицинската трансплантация на органи. Истината обаче е, че потребителите не са доволни от резултатите – в това число и софтуерни бъгове водещи до убийствено бавен процес на генерирането на файловете с данни. И въпреки че постоянно чуваме как 3D печатът ще промени света (което е възможно да стане някой ден), инструментите, с които се проектират 3D моделите са все още относително сложни. В резултат, 3D принтерите вече събират прах.
3. Идентификация на пръстови отпечатъци
Идентификацията на потребители по пръстовите им отпечатъци все още не е достатъчно надеждна, тъй като дори и да я използвате, това не ви гарантира, че няма да откраднат любимия ви iPhone. Тази технология просто звучи страхотно, но истината е, че нейната цел – да ви помогне да опазите устройството си от кражба – не се изпълнява напълно. Тя може само да възпре един крадец до известна степен, но кой на практика се интересува от механизма за автентификация преди или по време на обир.
4. Добавена реалност (Augmented Reality – AR)
Последните шумни звуци на фанфари бяха при промоцията на Google Glass – интерактивните очила на Google, за които се очакваше да подлудят потребителите. Засега обаче, този флагман на устройствата с добавена реалност е с доста противоречиви отзиви от специалисти и потребители, не само поради тяхната ограниченост откъм функции, но и поради опасенията за нарушаване на личната неприкосновеност на потребителите. Така че, и Google Glass доказаха, че за момента не съществува форма на augmented reality (AR), която да е практична и наистина полезна за потребителите.
5. Технологични устройства, които се носят като часовници, гривни или бижута (Wearable Tech)
Потребителите отдавна имат достъп до джаджи с причудливи форми, които се продават във формата на пръстени, брошки, колиета или часовници. Човечеството отдавна е отдадено на примамливата идея за шпионски джаджи скрити в игли за вратовръзки или обеци, но анализаторите очакваха, че така наречената технология wearable tech (или преносими технологични устройства) ще имат много повече успех на пазара. За жалост, за момента, освен шумно рекламираните смарт часовници, масовото им разпространение за обикновения потребител или бизнеса е твърде съмнително. Специалистите отдават това на минималната способност на подобни устройства да взаимодействат с потребителя. Това, комбинирано с факта, че такива устройства се губят по-лесно, едва ли ще им донесе голям успех.
Discussion about this post