Според проучване на Gartner, очакваните продажби за 2008 г са около 5.2 милиона, докато плановете за 2009 са над 8 милиона продадени машини. Пазарът на тези устройства има невероятен потенциал за растеж и пазарните специалисти предвиждат около 50 милиона продадени лаптопа от този клас до 2012 г. В този клас – mini-notebook се включват всички преносими системи с размери на дисплея между 5 и 10 инча, като засега най-разпространените операционни системи са Windows XP или Linux. Категорията не включва мобилните компютърни устройства с екрани между 3 и 5 инча, които влизат в друга графа на проучването.
„Търсенето на компактните машини е продукт на няколко фактора: компактният размер, малък екран, ниско тегло, достъпната цена, лесна употреба и не на последно място базова, но ефикастна РС функционалност“, обяснява Анет Джъмп, директор на Gartner. Мини-ноутбуците привличат богат набор от потребители, всеки от които ги използва за различни цели – даунлоуд от интернет, браузване, e-mail, чатове, онлайн разговори, споделяне на снимки и мултимедия и т.н. Потенциалните клиенти са хора, купуващи компютър за първи път, търсещи ниска цена, но също така и опитни потребители, които искат втори или трети компютър за техния арсенал. Въпреки, че цялата тенденция стартира с цел компактни и евтини машини за образование, през 2007 г. производителите пуснаха на пазара модели, които привлякоха вниманието на аудиторията. Разширяването на пазарния сегмент доведе до ръст на продажбите – реализираните продажби, които надминаха всички очаквания както на развитите, така и на развиващите се пазари.
Кои са причините, които пораждат този невероятен успех? На първо място е удобната безжична връзка, дългият живот на батерия и в някои случаи вече изградената от производителите сервизна мрежа, която бързо обслужва клиентите. „Взимайки предвид факта, че по-голямата част мини-ноутбуци се продават на крайни клиенти, производителите на компютри трябва да отделят повече внимание за атрактивен дизайн и лесна за употреба платформа на тези продукти. Това ще са двата най-важни фактора в този сегмент“, обяснява Джъмп в края на анализа си.
Discussion about this post