Летателните апарати са много по-безопасна форма на транспорт от придвижването с автомобили. Това важи още повече, когато трябва да се измине голяма дистанция. Компаниите влагат много усилия за намирането на оптималния финансов баланс, което често е свързано с редуциране на разходите.
Поддържането на самолет не е лесна задача, като жизнения цикъл на подобна машина е около две-три десетилетия. Може да ви прозвучи странно, но боядисването на самолет се извършва веднъж на 7-10 години. Това е специфичен процес, който често струва от порядъка на $100-$200 хил.
Покриването на самолета с нова боя се прави основно заради корозията на елементи и изисква между 270-550 килограма боя. Разработването на материали, които са по-издръжливи и леки представлява бъдещето на индустрията. Екип от учени на University of Central Florida се похвалиха с голям пробив в тази насока.
Изследователите са разработили нова енергоспестяваща боя, която отблъсква топлината, предлага се във всякакъв цвят и може да издържи векове. Вдъхновението идва от крилете на пеперуда/ Всъщност това е най-светлата и най-леката боя, която също така не е направена от пигмент. Вместо това цветът се създава структурно чрез подреждането на наночастиците.
Учените кръщават този продукт с името ‘Plasmonic Paint’, информира ScienceAlert. Изчисленията показват, че са нужни едва 1.4 килограма плазмонична боя, за да покриете Boeing 747. За сравнение с конвенционалната боя ви трябват повече от 454 килограма.