Фуджио Митарай вече е ключова фигура, която винаги се споменава щом става въпрос за водене на успешен бизнес. Изпълнителният директор на Canon доказа с бизнес стратегиите си, че при подходящо управление една компания може да се справя отлично и по време на криза. Неговите методи и тактика са дотолкова известни, че дори в бизнес средите са познати под името “начина на Митарай”. Роденият през 1935 година в Камае, Япония, Митарай успява да управлява чрез една успешна комбинация от съчетаване на американски и японски стил, като главната му цел са не толкова многобройните продажби, колкото реалните приходи на компанията.
През 1961 той постъпва на работа в Canon, която била съоснована от неговия чичо Такеши Муракай. След пет години, чичо му го изпратил в Америка, където на него се паднала задачата да осигури място за продуктите на компанията на американския пазар, над който по това време доминирали Nikon и Pentax. В началото нещата не вървели добре и Муракай разбрал, че за да постигне успех трябва да се намалят цените на продуктите. Той прекарал 23 години в САЩ като за това време станал президент на компанията и успял да пусне голям брой успешни продукти на пазара. Един от тях бил Canon AE1 – първата достъпна 35mm-ова камера с автоматична експозиция. Докато бил в Америка той постоянно поддържал връзка с изпълнителни директори на различни компании и заимствал техните методи на управление.
Когато през 1989 той се завърнал в Япония заварил компанията в тежко положение. За да успее да се справи с проблемите, той затворил всички неуспешни отдели, като оставил само четири: копирни машини, принтери, фотоапарати и оптика. Муракай започнал да възпитава у японските си колеги американския дух на работа, който бил съсредоточен върху печалбите. В същото време той запазил и японската традиция на осигуряване на доживотна работа в компанията. Изпълнителният директор е известен с това, че участва активно в работата на компанията. Едно от най-успешните му дела е заменянето на традиционната работа на конвейер с т.нар. клетъчно производство – по този начин групи хора се заемат заедно да сглобят някой продукт от началото до края, а не просто да са занимават с една негова част. Тази схема позволила на 12 човека да работят толкова полозтворно, колкото 30 на конвейер и спестила на компанията $300млн. Въпреки преклонната си възраст Муракай продължава напред с ясно изразена цел – той иска да направи Canon лидер в производството на фотоапарати, мастиленоструйни принтери и полупроводници.
Discussion about this post