Добре известен факт е, че повечето хора не си правят труда да преглеждат резултатите от търсенето на Google след първата страница. Затова и напоследък компанията се стреми да наложи собствения си социален „слой“ сред резултатите на търсачката. И докато алгоритмите ѝ могат да претърсят цялата Мрежа, за да открият необходимата информация, се оказва, че е много вероятно нещата, от които реално се интересуваме, да са по-лесно достъпни чрез Facebook и неговата собствена система за търсене.
Скоро стана известно, че Facebook усилено работят върху подобряването на търсачката в сайта си, съобщават TheNextWeb. Източници от компанията твърдят, че над 20 инженери, водени от бивш специалист на Google, работят за подобряването на търсачката. Целта е да представят на потребителите по-добре сортирани резултати от търсенето според броя на получените им „харесвания“.
Ако между Facebook и Google има нещо общо, то това е голямата им любов към информацията. А в скоро време единствената разлика между тях ще бъде в начина, по който ни я предоставят.
Подходът на Google към търсенето
Изглежда, че дори след старта на Google+, търсачката на компанията първо претърсва мрежата и едва след това използва алгоритъма, който подрежда резултатите според това доколко отговарят на зададения критерий. Социалният „слой“ при търсенето няма особена тежест за резултатите. Това от една страна ги прави по-безпристрастни, но от друга ограничава възможностите на потребителя да се допита и с мнението на останалите. Най-общо казано, търсачката на Google все още има да наваксва по отношение на социалните препоръките.
Потенциалният подход на Facebook към търсенето
След като Интернет се „напълни“ с бутони „Like“, Facebook разполага с огромно количество информация за предпочитанията на хората. Това означава, че сортирането на резултатите от търсачката на компанията ще бъде предварително осъществено – при това от самите потребители. Всичките „харесвания“, списъци, информацията за местонахождението и абонаментите ще превърнат собствените ни приятели в профила на сайта в нещо като персонален механизъм за търсене. Ако например искаме да хапнем пица, няма просто да напишем в полето за търсене „пица“ и да разглеждаме хилядите резултати, както бихме сторили в Google, а ще посочим местонахождението си или групата приятели и тогава търсенето ни ще бъде съобразено с това какво те са харесали или кой ресторант са посещавали най-много. Така се предполага, че резултатите ще отговарят в много по-голяма степен на личните ни изисквания.
Коя търсачка ще победи?
Важно е да престанем да възприемаме Google само като „компания за търсене“ и Facebook – като „социална мрежа“. И двете се стремят да променят света и да натрупат пари. Имат различни подходи в събирането и предоставянето на информация, но в крайна сметка резултатите от дейността им са доста сходни. Ясно е едно – Google закъсняха със социалните си функции, а пък Facebook – с търсенето. Вероятно бъдещото търсене в Интернет ще е нещо съвсем различно от днешното, с по-малко данни и по-персонализирани резултати. Въпросът при избора между търсачките на двете компании се свежда до това – трябва ли обикновените хора като нас да определят значимостта на резултатите от търсенето или е по-добре това да се остави на хладната логика на машините?
Discussion about this post