Опасностите за неприкосновеността на личния ви живот, се крият във всяко кътче на интернет, но не всички приемат тези заплахи насериозно. Когато посещавате някой уебсайт, компанията зад него научава много повече за вас, отколкото навярно осъзнавате.
Обикновено това е така, за да ви покажат по-подходяща реклама въз основа на това, което сте търсили и разглеждали в миналото – тази техника е наречена целенасочена реклама. Има случаи, обаче, когато те продават информацията ви на други компании, които искат парите ви.
Много погрешно е обичайното схващане, че интернет е анонимно място. Това е далеч от истината, тъй като все повече и повече организации намират начини да вземат вашето име и адрес, смятат от Tech Radar.
Това са 10 начина, по които уебсайтовете нарушават поверителността ни.
1. Проследяване на историята на сърфирането ви
В момента, в който отидете на уебсайт, който иска данните ви, той започва да проверява историята ви на сърфиране и да търси точно под носа ви информация за вас, която ще бъде запазена за по-късен анализ. По-често, както вече споменахме, тази информация се използва за маркетинг на продукти и услуги, които пасват на вашето онлайн поведение.
Това е страховито, да, ето защо винаги трябва да използвате VPN, където е възможно. Някои сайтове ви позволяват да се откажете от проследяването, въпреки че тази функция не е особено лесна за намиране, дори в редки случай, тя изобщо не съществува.
2. Супер бисквитки
Ако бисквитката следи сайтовете, които посещавате и активността ви там, то супер бисквитките са бисквитки, които се отделят от основната база данни с бисквитки. Някои от тях се съхраняват на повече от едно място и реактивират стари бисквитки. Уебсайтовете използват тези супер бисквитки, за да следят рутинните процедури на тези потребители, които са достатъчно умни, за да премахнат историята си на сърфирането и кеша.
3. Синхронизиране на бисквитките
Някои уеб сайтове използват сложни схеми, за да определят какво устройство използвате. Това се нарича синхронизиране на бисквитки – процес, който позволява на организациите да обменят информация помежду си и да комбинират идентификационните номера, които всички те са присвоили. Конгломерати от сайтове могат да работят заедно, за да използват по-ефективно данните, които са събрали от вас. И никой няма представа, че това се случва. Целта е в крайна сметка да се изгради по-добра представа за вас, вашите навици и интереси.
4. Анонимност
Всички смятат, че са анонимни в интернет, което до известна степен е така. Фактът е, че вашето истинско име е без значение за рекламодателите, поради което те ви знаят по номер, който те са ви присвоили. Използвайки този номер те могат да определят каква сума сте готови да похарчите и за какво. В Съединените щати, Агенцията за национална сигурност (NSA) може да използва тези идентификатори, събрани от рекламодателите, когато разследва заподозрени лица.
5. Продажба на вашата лична информация
Всеки път, когато купувате нещо в магазин и сте помолени да предоставите своя имейл адрес и / или пощенски адрес, рискувате компанията да продаде личната ви информация на рекламодателите. Ето защо понякога може да получавате нежелани имейли от изпращачи, за които никога не сте чували.
По-големите и по-известни компании обикновено не се занимават с тази практика, тъй като пазят репутацията си. Въпреки това, всяка компания е уязвима и може да бъде подведена под отговорност за нарушения свързани с личните данни на потребителите.
6. Ценообразуване на базата на устройството ви
Съществуват доказателства, според които цените на продуктите и услугите могат да се увеличат или намалеят в зависимост от устройството, което използвате, за да пазарувате онлайн. Отново през 2012 година например, се оказа, че уебсайтът за пътувания Orbitz дава на потребителите на Mac по-скъпи хотелски опции, отколкото на останалите, което е доста смайващо.
7. Скриптове за проследяване на социални медии
Когато използвате социална мрежа като Facebook или Twitter, вие се съгласявате тези компании да правят почти всичко, което искат с вашите лични данни, и това включва данни, събрани от проследяващи скриптове, открити извън самите мрежи. В случая на уебсайтове, в които е вградена иконата Facebook “Like”, Facebook може да съхранява бисквитка на този сайт, за да запази състоянието ви за вход. Компанията може да използва информацията, за да ви идентифицира и да използва алгоритмите ви, за да ви насочва към реклами въз основа на уебсайтовете, които посещавате.
8. Пръстови отпечатъци
Може да не използвате действителния си пръстов отпечатък, за да стартирате Google Chrome или Firefox, или Opera, но това няма значение, защото конфигурацията на браузъра ви е толкова уникална, колкото пръстовия отпечатък. Изпълняваната от вас версия, заедно с инсталираните от вас приставки и техните специфични версии, улесняват сайтовете да идентифицират кой сте.
В процес, наречен пръстов отпечатък на браузъра, компаниите използват тази информация, освен резолюцията на екрана, инсталираните шрифтове, часовата зона и др., за да събират информация за вас. И ако сте деактивирали бисквитките, за да предотвратите такава намеса, тази функция на браузъра ви издава.
9. Браузърът ви
Всеки път, когато отваряте уебсайт, браузърът ви препраща линия от текст, който идентифицира браузъра и операционната ви система, като тази информация може да се използва и за генериране на насочени реклами. По същество браузърът ви казва на уебсайта дали използвате Safari на устройство с iOS, Chrome на Windows 10 и т.н. Използвайки тази информация, уебсайтът може да определи дали да адаптира рекламите си към мобилно устройство или десктоп.
10. HTTP referer
Това е термин, който описва заглавието, в която се съхраняват подробностите за това, откъде идвате, когато сте пренасочени към нов уебсайт. Така че, ако разглеждате Digital.bg и кликнете върху банерна реклама, HTTP референтът съхранява факта, че сте били на посещение в Digital BG. HTTP референтът може да бъде изпратен на новия сайт и оттам администраторите или алгоритъмът на сайта могат да извлекат две неща за вас: къде сте били и къде сте сега.
Вижте 4 браузъра, които гарантират пълна анонимност в Интернет
Discussion about this post