Потреблението на интернет банкиране расте все повече. Хората го използват за най-различни разплащания с увеличаващ се брой услуги и търговци. Удобството си заслужава, но не трябва да се подценяват и рисковете. Онлайн банкирането може да бъде атрактивно за хакерите и затова всеки потребител трябва да се защити добре. SlashGear дава няколко съвета как да направим това.
Не подценявайте паролите
Паролите са най-уязвимото звено във всяка киберзащита. Те са и най-трудните за потребителите, защото трябва да ги запомнят. Често хората се изкушават да използват една парола за всичките си профили или с минимални вариации. Това е голям риск, като не трябва да се допуска, особено при онлайн банкирането.
Подобно действие ще създаде голям риск за личните ви финанси. Първата работа на хакерите, когато разгадаят дадена парола, е да я пробват на всички акаунти на потребителя. Друга добра препоръка е паролата за интернет банкирането да се сменя веднъж на 90 дни и да е достатъчно сложна. Ето как тя може да изпълни това изискване:
Използвайте по-дълги пароли.
Комбинирайте главни и малки буки.
Добавете числа и специални символи (@,!% и др.)
Не използвайте познати комбинации като passw0rd1.
Не използвайте лична информация като рождени дати, имена на близки или домашни любимци и др.
Внимавайте с имейлите
Не отваряйте линкове и прикачени файлове в имейли, особено ако не са от доверен източник. Внимавайте и с опитите на хакерите да ви измамят като изпращат писма от името на банки и институции. Нито една от тях няма да иска лични данни през имейл нито пък ще призовава да ги въведете във формуляр или сайт през имейл.
Преди да кликнете на линк, задръжте курсора на мишката върху него и вижте в долния ъгъл целия му адрес. Ако се съмнявате в достоверността на даден линк, отворете нов прозорец на браузъра, посетете сайта на банката ръчно и влезте в профила си така, за да видите дали и в него ще има същото съобщение. Може да се свържете и с банката през официалните данни за контакт в сайта си (сравнете дали съвпадат с тези в имейла).
Използвайте двуфакторна автентикация
Функцията често се нарича 2FA за по-кратко. Тя дава допълнително ниво на защита, като може да включва изпращане на код по SMS, използване на допълнително приложение за защита и др.
Вариантите са много, като някои са доста по-сигурни от други. Например възможно е хакерите да прихванат SMS-а с кода, но дори и това е трудно за скриване и потребителите могат да разберат. Двуфакторната автентикация е задължителна за все повече услуги, включително и онлайн банкирането.
Не използвайте публични WiFi мрежи
Те са много полезни за сърфиране и пестене на трафик, но и доста рискови. Публичните мрежи са по-рискови, тъй като нивото им на сигурност е по-ниско и няма как да знаете кой друг ги използва. Възможно е хакери да се опитват да прихванат данните в тях. Дори има вариант те да направят собствена публична мрежа и да контролират всичко в нея.
Затова никога не използвайте услуги с важни лични данни, включително интернет банкиране, през публични WiFi мрежи. Ако се налага и няма друг избор, задължително използвайте и VPN връзка.
Активирайте банковите предупреждения
Вярно е, че в днешно време сме затрупани от нотификации, но някои са по-важни от другите. Влезте в профила си на интернет банкирането и активирайте наличните предупредителни известия за входящи и изходящи преводи, опити за влизане в профила, модификации на паролите или личните данни.
Ако получите известие за някаква активност в банковия ви профил, която не е от вас, веднага се свържете с банката през съответните за тази цел телефонни номера и съобщете за проблема. Поискайте проверка и при необходимост, временно блокиране на преводите.