Компютърната мишка е полезен инструмент, който позволява на хората да използват софтуера, без да се налага да помнят клавишни комбинации. Трудно бихме могли да се справим с работата на компютъра, без да използваме компютърната мишка. Тя обаче е създадена доста след конструирането на първата електронноизчислителна машина.
Благодарение на Mashable можем да научим още 7 любопитни факти за тази джаджа.
1. Компютърната мишка е създадена през 60-те години на миналия век, но навлиза в широка употреба след 1984 година, когато е била включена като стандартно периферно устройство към Apple Macintosh. Преди мишката, компютрите са използвали текстови интерфейси и всяка команда е трябвало да бъде въведена. А за да се посочи нещо се е използвала лазерна писалка.
2. Wii Remote на Nintendo е класифициран като модерна мишка, тъй като е 3D посочващо устройство, което позволява на потребителите да движат курсора по екрана. Друг пример е SpaceBall или 3D Spheric Mouse.
3. Някои хора погрешно смятат, че Xerox са изобретили компютърната мишка. Тя е дело на Дъглас Енгелбарт и неговият екип от Станфорд. Със стипендия, която получава от Отдела по техники за обработка на информацията АRPА и финансиране от NASA, Енгелбърт съумява да изгради свой собствен Център за изследване на усилването на човешкия разум в Станфордския изследователски институт. След това той се посвещава на откриване на лесен начин за взаимодействие между хората и машините.
4. Един ден през 1961 по времето не една конференция, Енгелбарт си спомня за едно механично устройство от гимназията, което го впечатлява силно. Това е планиметърът, с помощта на който може да се пресмята площта на дадено пространство чрез завъртането му около периметъра му. Уредът се използва от инженери да измерват разстояния върху картата. Той използва две перпендикулярни колелца, едното хоризонтално, а другото вертикално, за да сумира разстоянието, на което е търкалян във всяка посока. На една от страниците в джобния си бележник той показва как устройството може да се търкаля по повърхността на бюро, като двете му колелца ще регистрират по-високо или по-ниско напрежение при въртенето си във всяка посока. Това напрежение може да се предава чрез кабел на компютърния екран, за да се мести курсорът нагоре и надолу, назад и напред.
5. Това периферно устройство се нарича от всички „мишка“, защото има точно формата на гризача – опашка и малко кръгло тяло. Въпреки това, официалното име на мишката с което тази джаджа е патентована е “x,y position indicator for a display system” („индикатор за X-Y позиции на системи с дисплей“).
6. Знаете ли, че съществува синдром на мишката? Това е проблем с контрола върху мускулите на ръката. Нарича се синдром, защото е сбор от няколко прични и последствия – дифузни болки в дланта, пръстите и рамото, които започват и се засилват от дейността, свързана с работата с компютърната мишка. 10 000 кликвания с мишката дневно се равняват на около 2 000 000 движения на пръстите годишно. Когато мускулите са напрегнати от активната работа, се нарушава циркулирането на кръвта. Напрягането на мускулите на ръката и държането ѝ в една и съща позиция в продължение на часове, гарантира болка дълго време след като работния процес е приключил. Синдромът на мишката има забавно име, но последствията от него не са никак забавни, затова той не бива да се подценява.
7. Както много велики изобретения, и мишката има своите противници. През 1984 година журналистът Джон Дворак пише: „Няма доказателства, че хората искат да използват тези неща“.
Вижте какво да направим, ако не откриваме курсора на мишката
Discussion about this post