Преди около седмица Apple представиха на света два нови образователни продукта – дигитални интерактивни учебници на име iBooks 2, както и програма за тяхното създаване, наречена iBooks Author. Думите, с които компанията представи тези два продукта, наистина бяха въздействащи и обнадеждаващи.
Действително, днешните ученици биха приели с отворени обятия идеята да учат не от книги и печатни учебници, а от своя iPad. Интегрирането на видео и анимации в дигиталните учебници, пък, би направило всеки един урок много по-увлекателен и забавен. На практика, резултатът от това би бил едно подобрено образование. Дали, обаче, нещата стоят точно така? Нека видим какво мислят по този въпрос от CNN.com.
1. iPad като образователна платформа
Да, iPad действително може да бъде образователна платформа, както може да бъде и още много неща, но това не е достатъчно. Проблемът е, че таблетът ще остане твърде скъп, за да могат да си го позволят огромен брой ученици. А и нека не забравяме, че от години насам министерствата по образованието по цял свят се опитват да осигурят ноутбуци на всяко едно училище, но, за жалост, с доста противоречиви резултати. Каква е гаранцията, че същото нещо няма да се случи и с iPad?
2. Наличност на учебниците
Първите дигитални учебници, които Apple ще продават, ще струват около $15, тоест, цената им няма да е значително по-ниска от тази на стандартните учебни книги. Това, което е важно да знаем, обаче, е, че учениците най-вероятно няма да могат да си купуват учебниците, тъй като те ще бъдат продавани директно на училищата. От там нататък училищата ще дават достъп на учениците до дигиталните материали срещу техните данни. Да не говорим, че Apple отдавна са известни с трудната си комуникация с различни издатели на дигитално съдържание. Възможно е те да не успеят да привлекат някои от най-важните фирми в учебното книгоиздаване.
3. Проблемът с Интернет
Дори да оставим горните два проблема настрана, остава трети и то доста сериозен – качеството на Интернет връзката. В момента не всяко училище може да се похвали с наличието на Wi-Fi връзка, а, пък, тези, които все пак имат, не могат да се похвалят, че тя е абсолютно качествена. Често се случва смартфоните на учениците да забавят тази връзка, например. Така че преди в образованието да се въведат каквито и да е устройства с достъп до Интернет, първо трябва да се осигури добра връзка. Без нея, всичко би било безсмислено.
Discussion about this post