След като тази седмица Марк Зукърбърг обяви, че Facebook започват да продават акции, от които се очаква компанията да натрупа $5 милиарда, на всички стана ясно, че сайтът ще престане да бъде приятното местенце, което беше досега. Компанията вече е „във водите“ на традиционния бизнес и това със сигурност ще промени лицето на Интернет за мнозина. За тяхно успокоение, Зукърбърг публикува дълго писмо към инвеститорите в компанията, в което посочва какъв е истинския смисъл на Facebook и как той няма да се измени дори когато акциите на компанията потекат на стоковия пазар. Ето и десетте най-важни неща, които според TechRadar ни казва писмото:
1. Facebook е създаден със социална мисия
Противно на впечатленията, които публиката може да е придобила от филма „Социалната мрежа“, че сайтът е създаден, за да впечатли дамите. Създателят му пиша: „Той не беше направен, за да стане компания. Целта му беше да изпълни една социална мисия – да направи света по-отворен и свързан.“
2. Facebook е вдъхновен от печатните издания
Когато Гутенберг е създавал печатната си преса, едва ли е знаел, че изобретението му ще накара хората един ден да се „боцват“ един друг и да заливат света с информация коя песен слушат в момента. Но според Зукърбърг, оттам е тръгнало всичко.
„Ние се вдъновяваме от технологиите, които революционализират начина, по който се разпространяваи обменя информацията.“ – заявява той. „Като правят комуникацията по-ефикасна, пресата и телевизията довеждат до пълна трансформация на обществото.“
3. Facebook е връзката между двама души
„Надяваме се да заздравим връзката между хората. Дори и да звучи твърде голяма, нашата мисия започва от малките неща – от връзката между двама души“ – обяснява Зукърбърг. „Личните отношения са градивната единица на обществото ни. Във връзките се раждат новите идеи, разбирането за света и дългосрочното щастие.“
4. Компанията иска да оправи световната икономика
„Надяваме се да подобрим общуването между бизнеса и хората“, пише в писмото. „Когато хората си споделят повече, те имат достъп до мнения и препоръки от хора, на които могат да се доверят. Това помага да открият продуктите, от които се нуждаят и да подобрят качеството на живота си.“
5. Facebook иска да оправи и световните правителства
Това не е амбиция на Марк Зукърбърг да стане технологичния Робин Худ и да връща парите обратно на хората, а по-скоро да накара управляващите в различните държави да бъдат малко по-честни. „Вярваме, че инструментите за споделяне, които предоставяме на хората по света, ще доведат до по-честен и прозрачен диалог с правителствата и ще осигурят на сила на гражданите, отговорност на администрацията и по-добри решения на големите проблеми на нашето време.“ Резултатите от тази точка през последните години на граждански протести, антиправителствени демонстрации и национални революции са наистина впечатляващи.
6. Компнията печели пари единствено за да осигурява по-добро обслужване
Зукърбърг е милиардер и всеки, свързан със социалната му мрежа ще забогатее поне малко след пускането и на стоковия пазар. Но това не е истинската причина зад бизнес-начинанието на Facebook. Парите са необходими, за по-доброто му развитие. „В наши дни смятам, че все повече хора искат да използват услугите на компании, които вярват в нещо повече от простото трупане на приходи“ – заявява Зукърбърг. Идеализмът в дуите му е трогателен.
7. Facebook става публична компания заради благодарност към служителите си
„Ще продаваме акциите си заради нашите служители и инвеститори. “ – пише в писмото. „Поели сме ангажимент към тях и сегашните ни действия са, за да изпилним този ангажимент.“
8. Facebook подкрепя хакерите
Близък до корените си, Зукърбърг използва голяма част от писмото си, за да убеди инвеститорите, че хакването е нещо хубаво и че все пак компанията му е изградена върху етичните принципи да се оставят програмистите да пишат кодовете както си искат. Това едва ли е покана към Anonimous да демонстрират уменията си, а по-скоро посочване, че хакването може да бъде и за добри цели.
„Думата „хакер“ е несправедливо очернена в медиите като някой, който влиза в компютрите ви. Всъщност това понятие означава да можеш да построиш нещо бързо или да изследваш границите на възможното. Както повечето други неща, хакването можа да бъде използвано както за добри, така и за лоши цели, но повечето хакери, които съм срещал, са идеалисти с положителен поглед към света“ – казва той.
9. Facebook е развален, но бърз
Явно има причина за ъпдейтите по сайта, които получават много негативни мнения. Според основателя му, „за да разбереш как работи нещо е нужно да го разглобиш.“ С което не би имало никакъв проблем при нововъзникващите дребосъци, но при сайт с милиарди посещения всеки ден затрудненията за потребителите стават по-сериозен фактор. Не че това влияе особено на принципите на Зукърбърг…
10. Идеята на Facebook е отвореността
Хора, спрете да ровичкате в настройките на поверителността на акаунта си – оставете света да следи действията ви! Дори и да не желаете да се „споделите“ с другите, Зукърбърг иска Facebook да е възможно най-отворен.
„Ние вярваме, че по-отвореният свят е по-добър, защото с повече информация хората могат да вземат по-добри решения.“ – пише в писмото му. „Това се отнася и за управлението на компанията ни. Трудим се здраво, за да осигурим на всеки информацията за нашата компания, от която се нуждае.“
Discussion about this post