От 1 септември 2025 г. шофирането с над разрешената скорост по магистрала „Тракия“ вече няма да минава между капките. Защо? Защото камерите на тол системата ще започнат официално да следят не само моментната, но и средната скорост по определени отсечки. И да – ще валят глоби. Но нека първо изясним какво точно се променя и какво означава това за вас като шофьори.
Полезно: Ще ни пази ли Waze от тол камерите вече и за средната скорост
Какво представлява контролът на средна скорост?
Когато говорим за „средна скорост“, не става дума за камера, която снима в момента, в който профучите покрай нея. Вместо това, системата следи колко време ви отнема да изминете дадена отсечка – например 20 или 30 километра. Ако сте го направили „по-бързо от възможното“, значи сте натискали газта повече от допустимото. И глобата е в пощата.
Системата използва вече познатите тол камери, монтирани в началото и края на всяка отсечка. Те засичат точното ви време на преминаване и смятат дали сте карали в рамките на ограничението. Това е доста по-трудно за заобикаляне от класическите радари – защото не зависи от това с колко сте карали „в момента“, а как сте се движили в целия участък.
Кога влизат в сила глобите за средна скорост?
Официалният старт е 1 септември 2025 г. Дотогава камерите вече ще работят, но основно за тестване. Ако получите снимка през август – тя няма да е за средна скорост, а по-скоро за нещо друго: непоставен колан, липсващи светлини, изтекла застраховка и т.н. Причината е, че системата вече е напълно свързана с базата данни на МВР.

Къде вече се следи средна скорост и къде глобяват
На първо време – само по магистрала „Тракия“ и Северната скоростна тангента на София. Ето някои от основните участъци:
Първите пътни отсечки, в които тол системата ще следи средната скорост, са:
-
30 километра между пътните възли Стара Загора и Нова Загора
-
13-километров участък между възлите Сливен и Зимница
-
отсечката между пътен възел Пловдив Изток и Белозем, която е с дължина около 25 км
-
10 километра между отклоненията за Велинград и Калугерово
-
около 9 км между пътните възли Чирпан и разклона за Стара Загора
-
част от „Тракия“ между Вакарел и Ихтиман – около 19 километра
-
8-километрова отсечка от разклона за Айтос до новата детелина на Северния обходен път на Бургас
-
28 километра между възел Пазарджик и Пловдив Запад
-
23-километров сегмент от разклона за Костенец до този за Мухово – включително и тунел „Траянови врата“
-
35 километра, обхващащи маршрута между Пазарджик и Пловдив Север
-
22-километров участък, разположен между възел Пазарджик и възел Цалапица
-
30 километра между пътния възел Българово и отбивката за Айтос
-
9 км между пътния възел Оризово и този при Чирпан
-
около 9 километра между Костенец и тунел „Траянови врата“
-
отсечката между Карнобат и Българово – с дължина от около 26 км
-
36 километра между възлите Нова Загора и Сливен
Забележка: това не е пълен списък – в първия етап ще работят 50 отсечки, които постепенно ще се обявяват от АПИ. След „Тракия“ идва ред на магистрала „Хемус“, но само в западната й част, както и по „Струма“ и новата отсечка между Мездра и Ботевград, щом тя бъде напълно завършена и получи нужния акт 16.
А какво означава това за вас?
Ако сте от шофьорите, които обичат да „наваксат време“ по магистралите, това е моментът да преразгледате навиците си. Системата за контрол на средната скорост не прощава. Камерите няма да бъдат обозначени с големи табели „Внимание, снимаме!“ – защото целта е да се повиши безопасността, а не да се играе на „полицаи и шофьори“.
Също така, този тип измерване елиминира добре познатия трик с рязкото намаляване точно преди камерата. Вече ще е важна не скоростта на момента, а средната ви скорост по целия участък – по-близка до реалната ви шофьорска култура.
Защо мярката е логична (и закъсняла)?
В Европа подобни системи отдавна се използват – например в Италия, Великобритания и Австрия. Резултатите? По-ниска смъртност, по-малко катастрофи и повече дисциплина на пътя. България върви в правилната посока, макар и с известно закъснение. Преминаването към интелигентен контрол, базиран на реално поведение, е далеч по-ефективно от произволното размахване на палки.
Как да се подготвите?
- Проверете редовно сайта на АПИ за новите участъци със средна скорост
- Уверете се, че автомобилът ви е в изрядно техническо състояние – всяка нередност може да се „улови“ от камерите
- Използвайте GPS приложения, които предупреждават за камери (но не разчитайте само на тях)
И най-важното – помнете, че ограничението не е враг, а граница на безопасността. А глобата – не наказание, а напомняне, че пътят се споделя.
















