Почти всички бъдещи пилоти в днешно време се учат, използвайки стари и скъпи самолети, които горят изключително много гориво. Това, обаче, е на път да се промени. Авиоиндустрията се готви за масово въвеждане на електрически самолети, които ще бъдат по-чисти, по-тихи и по-лесни за управление, пише изданието Wired.com. По подобни проекти се работи поне на няколко места в света – САЩ, Европа и Китай.
Американската компания Aero Electric Aircraft Corporation планира да пусне на пазара първия си двуместен електрически самолет Sun Flyer още това лято. Крилата на малкия самолет са покрити със слънчеви панели, които черпят от енергията на слънцето и за няколко дни могат напълно да заредят батерията на самолета и то напълно безплатно. Според компанията, полетът със Sun Flyer ще струва само $5 на час, в сравнение с полета с Чесна 172, който в момента струва $73 на час. Цената на Sun Flyer също ще е по-малка от тази на Чесна 172 – между $180 000 и $200 000.
Американците, обаче, не са единствените, които работят по електрически самолети. Airbus, които представиха първия си самолет с електрическа батерия E-Fan 2.0 още миналия юли, възнамеряват да са първата авиокомпания доставила електрически самолет в училище за пилоти. Доставките трябва да започнат през 2017 година. Първият двуместен самолет на компанията ще издържа във въздуха до два часа, което е напълно достатъчно за един пилот, освен това при кацане батерията му ще може да бъде моментално сменена за продължаване на полета.
Airbus са запланували и още един хибриден самолет, този път с четири места, който би трябвало да е готов до 2019 година. Усилията на компанията са част от стратегията на Европейския съюз, която цели намаляване на въглеродните емисии със 75% до 2050 година.
Китай също не остават далеч назад. В страната вече е започнал строежът на предприятието, където ще бъде произведен двуместният електрически самолет Rui Xiang RX1E. Производството би трябвало да започне през първите месеци на годината. Самолетът – дело на местен университет – ще може да лети до 90 минути на зареждане.
Засега, времето, в което подобни самолети ще могат да изпълняват пътнически полети, е далеч. Но тези хибридни апарати могат съвсем скоро да направят истинска революция в тренирането на нови пилоти, предлагайки им една по-лесна за управление и поддръжка, по-чиста и по-евтина алтернатива на съвременните самолети.
Discussion about this post