От години насам Google диктува начина, по който се създава съдържанието в един уебсайт. Ако искаме нашият сайт да се появява сред първите резултати от търсенето на потребителите, то трябва да следим най-внимателно всички промени и обновления на алгоритмите на Google. Всеки път щом специалист по интернет маркетинг чуе за ъпдейт на алгоритъм като Panda, Pigeon или Mobilegeddon е напълно наясно какво му предстои – обстойно обновление на сайтовете, с които се занимава и рязък спад в рейтинга в случай, че не се предприемат никакви промени.
Тази така наречена оптимизация за търсачки (от английски – SEO), обаче, е на път да се промени из основи. Според сайта VentureBeat, Google планира съвсем нов начин за обновяване на алгоритмите си, който ще се основава на технологията „машинно обучение”. Експертите смятат, че тази технология ще наложи ново мислене по отношение на това как трябва да се изгради съдържанието на един сайт.
Какво е машинно обучение и как възнамерява да го използва Google
Под името „машинно обучение” най-общо казано се има предвид технология, която позволява на компютрите да действат по определен начин, който няма нужда да е предварително програмиран. Тоест, представете си нещо като машина, която може да взима самостоятелни решения и не е зависима от непрестанна пряка човешка намеса.
Машинното обучение, поне на теория, би могло да промени начина, по който Google обновяват своите алгоритми за търсене – тези, които гарантират, че когато потърсим нещо в Google Search, ще ни бъдат изведени адекватни резултати. Вместо тези алгоритми да се ъпдейтват ръчно от десетки или стотици специалисти, процесът ще бъде автоматизиран.
Как машинното обучение ще повлияе върху SEO индустрията
В момента всяко ъпдейтване на някой от алгоритмите на Google хвърля SEO индустрията в смут и причинява истински хаос. По-рано тази година, например, когато Google представиха нов ъпдейт на алгоритмите си, SEO специалистите изпаднаха в паника. Уебсайтовете трябваше по най-бързия начин да се адаптират към новите стандарти на Google ориентирани към мобилна оптимизация. Объркването и страхът от спад в рейтинга бе толкова голям, че ъпдейтът стана известен под името Mobilegeddon – заигравка с „Армагедон”. Според експертите, ако обновяването на алгоритмите на Google става автоматично (и следователно без предварително известяване), ще бъде избегната паниката и SEO специалистите ще могат да се фокусират по-добре върху обновяването на сайтовете си.
Какво трябва да знае всеки SEO специалист за машинното обучение
Ако SEO стратегията на специалистите по маркетинг е била правилна от самото начало, то добрата новина за тях е, че няма да им се наложи да я променят особено, когато Google въведат технологията за машинно обучение. Според VentureBeat, машинното обучение ще направи използването на ключови думи и други технически SEO особености по-маловажни, отколкото са сега. Вместо това, високият рейтинг ще бъде основан най-вече на качеството на публикуваното в сайта съдържание.
Това не би трябвало да изненада специалистите по маркетинг. Качеството на съдържанието, така или иначе, винаги е било от първостепенна важност, но много сайтове се опитват да компенсират липсата на такова с идеален в техническо отношение SEO маркетинг. Проучване на MarketingProfs от тази година, обаче, показва, че голяма част от сайтовете с висок рейтинг изобщо не разчитат на ключови думи нито в заглавията, нито в линковете и URL адресите. Същото проучване обобщава, че двата фактора, които определят високия рейтинг на един сайт са високото качество на съдържанието и удовлетворението на потребителя от ползването на този сайт.
В крайна сметка това иска и Google. Ъпдейтите в алгоритмите им за търсене не се правят за специалистите по SEO. Колкото и изненадващо звучи, не се правят и за бизнеса. Напротив, Google непрестанно усъвършенства търсачката си с цел да гарантира, че потребителят – крайният потребител – ще намери точно това съдържание, което иска. Маркетинговите специалисти би трябвало да следват същата стратегия.
По какъв начин машинното обучение ще разшири пазара за търсене
Google не са единствените, които гледат с интерес към технологията за машинно обучение. От доста време насам се говори, че Apple също разработват уеб търсачка и то такава поставяща фокус именно върху съдържанието и удовлетворението на потребителя. Според експертите, факторът „потребителско мнение” ще бъде по-важен за Apple дори от приходите, които би им донесла тази търсачка. Компанията вече разполага със солидна потребителска база от стотици милиони души по цял свят и ако успее да ги убеди, както прави досега, че бизнесът й е фокусиран именно върху тях, то шансът за успех на новата й търсачка е доста голям.
Фокусът към съдържанието и удовлетворяването на потребителя, следователно, имат потенциала да променят из основи пазара за търсене. Дори Google (или Apple) да се забавят с въвеждането на машинно търсене в алгоритмите си, SEO специалистът трябва да помни едно: висок рейтинг се гради най-вече с висококачествено съдържание. Ако SEO стратегията е фокусирана върху съдържанието, тя винаги ще е релевантна и адаптивна към всякакви промени.
Discussion about this post