Възможностите на виртуалната реалност (VR) и увеличената реалност (AR) далеч надхвърлят игрите и забавленията. Макар че тези технологии все още не се използват масово, те са много обещаващи и ни карат да вярваме, че ще видим неща които дори най-смелите автори на фантастична литература не смееха да прогнозират.
Според проучване от 2016 година, проведено от Upload VR и Perkins Coie, основните пречки за приемането на AR и VR са липсата на съдържание, проблемите с потребителския опит и разходите. Тази реалност може би скоро ще се промени. От Venture Beat дори смятат, че виртуалната реалност е бъдещето на дистанционното сътрудничество. Нека видим, защо:
Виртуалните срещи ще трансформират бизнеса
Meta е стартъп компания от Сан Франциско, която произвежда каски за добавена реалност, които имат 90-градусово зрително поле. Раян Памплин, вицепрезидент и евангелист в Meta, твърди, че новите изчислителни платформи винаги са се нуждаели от „убийствени“ приложения, за да се възприемат.
В зората на ерата на компютрите през 70-те и 80-те години на миналия век, приложението „убиец“ беше програмата за електронни таблици Excel. През 90-те по времето на .com бума бяха уебсайтове като eBay, Amazon и Yahoo. В епохата на iPhone се радвахме на мобилни приложения като Snapchat, Instagram и Uber, но все още сме ограничени до 2D екрани с различни размери.
Виртуалната и увеличена реалност ще променят тази парадигма завинаги. AR ще създаде свят, в който 3D обектите, средите и преживяванията ще станат естествено продължение на самите нас. Пампъл обяснява: „Представете си само: някои от ключовите заинтересовани страни не може да стигне до уреченото място за среща. Използвайки AR със сензори за дълбочина, като Intel RealSense или Kinect, за да заснеме хората в стаята, тези потребители могат да присъстват като холограми, които могат да се видят от всеки ъгъл и да виждат водещия и всички други присъстващи. Чувството за присъствие е далеч по-близо до реалния живот от това което се създава с FaceTime.
Виртуалната реалност ще демократизира създаването на 3D съдържание
MasterpieceVR е първият в света VR инструмент за 3D скулптура и рисуване, предлагащ възможност за сътрудничество. Главният изпълнителен директор на MasterpieceVR, Джонатан Гайн казва: „Въпреки че виртуалната реалност (VR) е мощна среда, която може да революционизира живота ни, присъщата изолация на средата ни пречи да взаимодействаме с хората в реалния свят“.
За разлика от добавената реалност (AR), която ни позволява да взаимодействаме с реалния свят, виртуалната реалност не предоставя много начини на хората да взаимодействат директно помежду си. Но когато една платформа обединява силните страни на VR и AR, това води до „един от най-мощните начини за съвместна работа в историята“, според Гайн.
Вълнуващо е да си представим бъдеще, в което няма граници за създаване на 3D съдържание. Това ще позволи на групи от творци, без усилие да си съдействат и работят заедно по мащабни проекти. Чрез премахване на физическата пречка на географското разстояние, най-талантливите хора в световен мащаб ще могат да се събират без да напускат домовете си и да създават 3D съдържание.
Виртуалната реалност ще направи взаимодействията по-естествени
Mimesys е смесена платформа за провеждане на конференции, която използва камери за наблюдение в дълбочина, мобилни AR устройства и VR каски, за да позволи провеждането на срещи с холограми. Реми Русо, главен изпълнителен директор на Mimesys, вярва, че VR и AR имат потенциала да ни превърнат от „персонални компютри“, които са инструмент за един играч през последните четири десетилетия, до „социални компютри“.
В типичното офис пространство днес, хората седят сами пред компютрите и гледат екраните им. Това, за съжаление, е начина по който си сътрудничим и комуникираме по между си в наши дни. Можем обаче и трябва да се стремим към нещо много по-голямо от това. Трябва да започнем да общуваме по един по естествен начин, когато не сме в едно помещение с този, с който разговаряме. Холографските технологии могат да заблудят мозъка ни и да усещаме автентично човешко присъствие, което ни дава впечатлението, че всъщност сме с човека, с когото си сътрудничим. В крайна сметка, това може да доведе до социални преживявания, които могат да бъдат още по-продуктивни и смислени от взаимодействията „лице в лице“ в реалния свят.
Въпроси за бъдещето
Ключова точка, която резонира с всички тези компании е, че VR и AR могат да стимулират огромна промяна в начина, по който взаимодействаме в социалните условия – за добро или за лошо. Както казва Русо: „Мисля, че сме изправени пред огромен избор като вид: Искаме бъдеще, където технологията заменя нашите социални потребности, както във филма ‘Тя’ или искаме бъдеще, където технологията засилва нашите социални взаимоотношения с истински хора, за да можем да имаме интензивни емоционални преживявания с хората, от които се интересуваме, независимо от разстоянието?“ Тъй като се движим към едно несигурно бъдеще, където нашите истински идентичности стават все по-преплетени с нашите цифрови идентичности, ще трябва да решим как искаме да изградим живота си в рамките на тази нова среда.
Вижте каква е разликата между добавената реалност и виртуалната реалност
Discussion about this post