През 2005 година, базираната в Калифорния, САЩ, компания Google купува Android, Inc., една малка стартираща компания, която е създала популярната операционна система. Сега може би си мислите, че повечето смартфони които се продават по света са американско производство.
Истината обаче е че единствения елемент в съвременните смартфони, който не се прави в Азия, всъщност е операционната система. Питате се защо няма американски смартфони или смартфони, направени в Европа? От Android Pit търсят отговора на въпроса: Защо всички смартфони се произвеждат в Азия?
Още от Digital: Кои са най-добрите производители на смартфони с Android
Цената на ръчния труд
За да създадете един продукт (например телефон), ще имате нужда от пари. Тези пари се инвестират в производство, в продажби, в маркетинг техники, които се използват да се рекламира този продукт на пазара. Колкото по-голям е пазара, толкова повече телефони ще трябва да бъдат произведени и продадени и печалбата ще е по-голяма. Сега, представете си един огромен пазар, например 1,3 милиарда души, много от които са потенциални клиенти.
В същото време, в същия този пазар, производствените разходи са относително ниски. Така че, производителите започват да изнасят извън техния пазар, като все още поддържат ниски производствени разходи, но продават на пазари, където те могат да увеличат цената на телефоните. Освен това много чуждестранни компании преместват производствата си в Азия, по същата причина, за да намалят производствените си разходи.
Ценова стратегия
Китайците са склонни да произвеждат телефони с топ характеристики и да ги продават на цената на среден клас телефон. Защо? Защото те се опитват да поемат пазара от другите азиатски компании и това е техника, която ще им помогне да засенчат компании като LG и Samsung, които продължават да произвеждат скъпи телефони, без всъщност да са иновативни.
Още от Digital: Най-добрите смартфони в България до 300лв.
Местни предимства
Азиатските компании са по-спокойни правно и икономически от тези в останалия свят. Трябва да се отбележи, че със смартфоните, много често се нарушават авторски права и патенти. Но при азиатските компании се наблюдава така нареченото „споразумението за кръстосано лицензиране“, при което група от компании си обменят взаимно правата за интелектуална собственост. Този обмен на идеи спестява много време, особено в съдилищата. От икономическа гледна точка, тази стратегия повишава конкуренцията между фирмите и затваря част от пазара за новодошлите, които застрашават тяхното място.
Вървят по отъпкания път
Докато западния свят има тенденция да използва традиционните методи за реклама, азиатските компании не се колебаят да копират (както видяхме много пъти със споровете между Samsung и Apple) и да правят нововъведения.
Още от Digital: Най-достъпните 5.5-инчови смартфони в България
Може ли да смятаме, че бъдещето на смартфоните е в ръцете на азиатските компании?
Невъзможно е да се отговори на този въпрос със 100% сигурност, но най-вероятно да. Въпреки това, географски погледнато, ние рискуваме да загубим контрол в друга част на Азия: Индия има потенциала да се превърне в голям конкурент на Китай. Индийският пазар също е много голям и много различен. Според местен анализатор, Индия може да бъде „новият Китай за смартфони“. Дали това ще се окаже истина само времето ще покаже.
Вижте как ще се подобри функционалността на смартфоните ни в бъдеще
Discussion about this post