Когато Steve Jobs представи iPad през януари, най-голямата изненада не беше самият продукт. Хората гледаха на него като на ‘по-голям’ iPhone. Изненадата беше цената: само $500. И сега, повече от година след представянето на iPad, все още няма конкурент, който да може да предложи толкова ниска цена за таблет.
Никой не очакваше подобна ниска цена за такова устройство, може би защото Apple традиционно се прицелваха винаги в по-високия клас компютри. За сравнение, MacBook моделите са от $ 1 000 нагоре. Освен това, Apple повтаряха непрекъснато, че ако някой произведе компютър за $ 500, той със сигурност ще бъде боклук.
Ето обаче, че Apple успяха да достигнат до тази долна граница, без устройството им да е боклук. По тази причина iPad продължава да е единствения най-добре продаван продукт от своя вид, още повече че конкурентите засега не успяват да предложат толкова ниска цена за своите продукти.
Как стартират два от основните конкуренти на iPad? Motorola Xoom тръгва в САЩ при цена от $ 800. Въпреки че ако има аналгог от Apple, той ще струва поне $ 730, интересното е, че няма да видим Xoom таблет за $ 500. Samsung предлага своя Galaxy Tab със 7-инчов дисплей за $ 600 без договор, а това е още едно доказателство за висока начална цена.
Как тогава са успели Apple? Според специалистите, отговорът е в мрежата от магазини на компанията. Apple имат около 300 магазина по света за директни продажби на iPad. А това означва, че ако устройството се предлагаше от прекупвачи, цената му със сигурност щеше да се завиши.
Apple може и да си партнира с големи търговски вериги като Best Buy и Walmart, но те като че ли имат само малки количества на склад, което показва, че Apple просто поддържат маркетингова реклама по този начин, а не цели продажби.
Що се отнася до конкурентите – Motorola, HP, и Samsung могат да печелят само с помощта на търговски вериги. Дали това е причината за разликата в цената на устройствата? Може би да, но само до известна степен. Ако се направят подробни разчети, като нищо може да се окаже, че разходите са повече от $ 500. но компанията може да се справи и да ‘погълне’ някои разходи чрез осигуряването на собствени разработи за софтуер и хардуер, което от своя страна означава по-малко лицензионни такси, и в крайна сметка, контролиране на всеки аспект от бизнеса на компанията.
Ако конкурентите не могат да достигнат лимита от $ 500, това означваа, че те не са така добре интегрирани в проектиране, производство, и продажби. Или както Steve Jobs веднъж се изказа, „Apple е последната останала компания в индустрията, която създава цялата ‘джаджа’.”
Discussion about this post