Историята на британската марка Aston Martin датира от почти един век. Основите на компанията били положени от Лионел Мартин и Роберт Бамфорд през далчната 1913г. В името на марката обаче присъства само фамилията на Лионел (Martin). Aston пък идва от наименованието на местността Aston Hill, която се намира в близост до Бъкингамшър.
Първият съвместен автомобил на двамата конструктори бил създаден през 1915г., той имал краткото и лесно запомнящо се наименование Aston Martin. Колата била снабдена с четири-цилндров двигател Coventry-Simplex, задвижващ шаси изградено на базата на Isotta-Fraschini 1908. От тук започва и бляскавото бъдеще на открито спортната британска марка, придържаща се към елегантният и сдържан стил, присъщ на истинските благородници. Годините се изнизват една подир друга, а от заводите край Aston Hill излизат не един и два, а цели 36 официално влизащи в статистиките на марката модела. За периода до Втората Световна война творенията на Мартин и Бамфорд са точно единадесет. Сред тях са култови модели с изключителна колекционерска стойност като Le Mans, произведен в по-малко от петдесет бройки в периода 1932-1934г., Mk II (1934-1936г.), както и двулитровият C-Type.
Скок в бъдещето
Съвременната спортна кариера на Aston Martin започва с появата на моделите от серията „DB“. Това начинание е дело на Дейвид Браун, който през 1947г. купува вече развитата компания. По тази причина той запазва и името й непроменено. Дебютант в новият моделен ред е DB1, представен на широката публика през 1948г. в Лондон. Колата от която били произведени само петнадесет бройки била снабдена с четирицилиндров бензинов двигател с обем от 1998сс. Той притежавал мощност от 90к.с., а максималната му достижима скорост маркирала скромните от днешна гледна точка 150км/ч.
Следващите модели имат не само уникална за времето си визиа, но и сравнително мощни двигатели от порядъка на 150-200к.с. Истинска сурова сила обаче за първи път наблюдаваме при Aston Martin DB4 GT Zagato. Първият резултат на италиано-британският проект се появява през 1960г., по традиция отново на световно известното London Motor Show. Това не е просто спортен автомобил, Zagato дори взима участи по време „24 часа Ле Ман“ през 1962г., което само по себе си издава много за характера и поведението му на пътя. Произведен в 24 екземпляра, струващият около 750000 паунда DB4 GT ускорявал от 0-100км/ч за смешно ниските 6.1сек. Това постижение е налице благодарение комбинацията на два основни и градивни за спортният автомобил фактора – ниско тегло и голяма мощност. Общата маса на двуместното купе била само 1225кг., а чудовищната му сила идвала от предноразположен осемцилиндров агрегат с обем от 3670сс. Без наличието на каквито и да е допълнителни турбо компресори той можел да се похвали с впечатляващите 314к.с. Благодарение на тях, в комбинация с четиристепенна ръчна скоростна кутия Zagato достигал максимална скорост от 246км/ч.
На малко по-късен етап от развитието на марката Aston Martin, Zagato намира продължение в още по-мощен спортен автомобил. Представен през 1986г. по време на Женевското автомобилно изложение новият DB7 Zagato смайва с нетрадиционен дизайн и изключително добри технически показатели. Характерен елемент във визията на автомобила е двукомпонентното разположение на предните прозорци. Подобна нетрадиционна техника виждаме в началото на 90-те при Subaru SVX. Погледната в техническо отношение новият Zagato е достоен съперник на редица съвременни суперкарове. Снабдено с осемцилиндров двигател с обем от 5241сс., заднозадвижваното купе има мощност от цели 430к.с. С тях то достига чудовищна максимална скорост от 300км/ч.
Агент 007
Колата на великият таен агент 007 или иначе казано Vantage е един от моделите, които изграждат чаровно-елегантният облик на Aston Martin в наши дни. Характерно за него е, че от началото на производството си през 1969г., преминавайки през общо пет визуални и технически доработки до наши дни, той остава единственият модел на марката, който почти безспирно е в производство. Друг отличителен белег за династията Vantage е присъствието на V8 абревиатурата в моделното наименование. Снабдени с осемцилиндрови двигатели с обем от 5299сс., произведените общо 534 екземпляра от първата серия н Vantage можели да се похвалят с малко по-висока максимална скорост в сравнение с тази на първото Zagato. Ускорението от 0-100км/ч също било очарователно, само 5.3сек.
Най-мощният Aston Martin Vantage обаче се родил две десетилетия по-късно. През 1992г. на световната автомобилна сцена официално изгрява звездата на новата кола на Джеймс Бонд. Цифрите тук са откровенно казано чудовищни. Съпоставяйки това поколение на Vantage с пионера във фамилията, агрегата продължава да бъде с обем близък до 5300 кубически сантиметра. Към неговият капацитет е добавена безотказната мускулеста помощ на маханичен суперчарджър. С него Aston Martin Vantage отчита спиращите дъга 550к.с. Тази сила стига на купето, тежащо по-малко от два тона да ускорява от 0-100км/ч за 4.6сек., достигайки максимална скорост електронно ограничена на 300км/ч. През 1998г. британската компания, която вече изцяло собственост на Ford Motor произвежда и лимитираната серия V600, при която както вече сте се досетили мощността на Vantage е увеличена до 600к.с.
В историята на марката, както вече казахме има десетки супер спортни автомобили, с които определено си заслужава да се запознаем, но в някой от следващите ни броеве. Днес последният Aston Martin който намира място на нашата страница е дванадесетцилиндровото чудовище Vanquish S.
Първообразът на бегачката появила се в началото на 2001г. е концептуалният GT, който три години по-рано е представен на „North American International Auto Show“. Формите на колата са уникални, всеки един елемент е поставен на точно изчислено място с перфектна визиа и смайващо елегантен силует. Не случайно дори днес Vanquish е смятан за един от най-красивите автомобили в световен мащаб. Освен с приятен външен вид, моделът може да се пoхвали и със смразяващият кръвта рев на дванадесетцилиндров двигател с обем от 5935сс. Без наличие на турбо или суперчарджър, той има капацитет от 520к.с. и максимален въртящ момент от 577Нм. Впечатляваща в случая е не толкова максималната скорост от 321км/ч, колкото взривоопасното ускорение от 0-100км/ч за само 4сек.
Интересни факти за Aston Martin:
В края на миналият век, цената на всеки от 89-те произведени DB7 Zagato варира около 450000 британски паунда.
За първи път Aston Martin Vantage се появява във филмите за Джеймс Бонд през 1987г. Тогава е премиерата на „Живите Светлини“ и дебюта на първият агент 007 в лицето на актьора Тимъти Далтън.
Със своите четири врати, Lagonda остава един от по-нетрадиционните модели в историята на Aston Martin.
Първите Aston Martin Vanquish били с изключително проблемна автоматична скоростна кутия. Последствие, срещу скромни 13 250 британски паунда, производителят предлага с пъти по-добра ръчна такава.
Discussion about this post