Няма да прозвучи присилено, ако кажем, че Google е навсякъде. Неслучайно създателите на компанията са избрали името ѝ, което идва от гугол (от англ. googol) – число равно на 10100. Ако сега виждате Google навсякъде около вас, очаквайте компанията да се разраства още повече и в бъдеще, защото очевидно това е първоначалния замисъл, смятат от Tech Radar.
Google отдавна не е вече само интернет търсачка. Компанията има имейл услуга – Gmail, онлайн офис пакет – Google Documents, облачна услуга за съхранение – Google Drive, услуга за навигация – Google Maps. Google има и операционни системи – Android OS и Chrome OS, а всичките си снимки качваме в Google Photos.
И накрая, нека да не забравяме браузъра Chrome, който е на разположение на много платформи, и може да се похвали с над две трети от пазарния дял на браузъри по данни за месец септември 2018 година. За повечето потребители, Google и продуктите му наистина са навсякъде.
Какво означава това за потребителите?
С толкова много възможности за събиране на данни, Google бързо получава много информация за всеки свой потребител. Това повдига въпроса: какво прави компанията с всички тези данни? Печели от тях разбира се, като ни изпраща персонализирани реклами, известни също като насочена реклама.
От Google твърдят, че не продават лична информация на никого и открито заявяват, че тези данни се събират, за да персонализират рекламите за конкретните потребители. Нека да разгледаме точно откъде се събират данните ни и колко данни за нас притежава Google.
Интернет търсачка
Събирането на данни от Google започва със заявките ни за търсене на информация в мрежата, тъй като компанията следи темите, по които търсим. След това компанията ни показва реклами, свързани с тези търсения, и освен това следи кои потребители кликват върху рекламите, за да прецени интереса, и следователно да изпраща допълнителни реклами. След това Google прави цял списък от теми, които са от значение за конкретното лице. Към това трябва да се добавят данните от мобилния ни телефон, с които Google изгражда изчерпателен списък с лична информация, която включва нашето име, псевдоним, имейли, телефонен номер, рожден ден, пол и местонахождение.
Чете ли Google имейлите ни?
Ако използвате Gmail, Google има списък с всичките ви контакти, на които изпращате, и от които получавате имейли. Един особено противоречив елемент е, че съдържанието на изпратените и получените имейли се анализира с цел изпращане на персонализирани реклами.
Имате нужда от доказателство, че Google сканира имейлите ви? Все още се правят приложения от трети страни, които се интегрират с Gmail – например има такова приложение, интегрирано с Gmail за планиране на пътувания.
Другите услуги на Google предоставят допълнителни данни за анализ. Някои от тях са по-очевидни, като например чат съобщенията в Google Hangouts. Други обаче може да не са толкова видими, като например Google Photos, от където се събират данни за хора и места, които са посетили. Знаете, че изображенията се анализират така, че всички снимки на кучета или котки да могат да бъдат групирани, например. Google анализира изображенията, като използва технология за разпознаване на лица, за да определи кой е на снимката. Вече има започнат съдебен процес в Илинойс, основаващ се на това.
Google пътува заедно с нас
Освен това Google използва популярната си услуга Google Maps, за да събира информация чрез настолни браузъри и смартфони. За да може тази услуга да работи, тя изисква от вас някои лични данни, като домашния и служебния ви адрес, за да се улесни навигацията. Но нещата стават много по-сериозни в последствие, защото Google започва да следи всяко ваше местоположение – магазините, които посещавате, знае къде пиете сутришното си кафе, ресторантите, в които похапвате, както и времето, прекарано в тях.
Онези, които искат да се махнат от Google Maps и да изберат алтернативна услуга като Waze, трябва да имат предвид, че Google притежава и тази услуга. Тези данни за местоположението ни се считат за достатъчно точни, дори в много случаи се използват от полицията.
Попълване на пропуските
Google обединява нещата с други услуги, включително Google Calendar. Само си представете колко ценно би било рекламодателите да знаят за предстоящата ви сватба, продажба на къщата ви или рождения ден, който планирате.
Да не забравяме, че Google знае навярно и вашата политическа принадлежност, от новините които четете от Google News. Google Fit е друга съкровищница от данни, която може да проследява дейността на потребителя през целия ден, което означава, че Google знае дали сте активен или прекарвате деня си на дивана. Google също така притежава сайта за видео стрийминг YouTube и може да заложите, че компанията следи какво се гледа там.
Заключение
Докато Google спомогна за оформянето на един по-модерен и полезен интернет с многобройните си услуги, всички трябва да осъзнаваме, че ние сме си платили за тази привилегия с личните ни данни.
Стратегиите, които трябва да се предприемат, включват отказ от събиране на данни, когато е възможно и използване на услуги, различни от тези на Google, въпреки че в повечето случаи това само дава данните ви на друг технологичен гигант като Apple или Microsoft, което вероятно не е по-добре.
Без да се използват по-добри стратегии, като сърфиране с VPN и използване на повече анонимни услуги, няма как да се надявате на неприкосновеност на личния ви живот в интернет.
Discussion about this post