Развитието на технологиите в наши дни доведе до автоматизация на голяма част от нашето ежедневие. Много от задачите, които в миналото са били извършвани от отдадени на работата си служители, днес се изпълняват от прецизни машини и компютри.
Постиженията в роботиката и развитието на изкуственият интелект не спират да ни удивяват и в същото време плашат – колите могат да се движат сами, роботи могат да доставят пица. Според проучване на Оксфордския университет от 2013 година, половината от работните места могат да бъдат автоматизирани в рамките на следващите две десетилетия. Проучването идентифицира транспортни, логистични и административни работни места. Други твърдят, че е само въпрос на време преди роботите да заменят учителите, туристическите агенти и преводачите.
Има ли основания, наистина да се притесняваме? Според Tech Crunch, време е да погледнем на тази технологична революция по по-различен начин: вярно е, че роботите ще заемат работните ни места, но те също така ще станат причина да се създадат нови.
Историята на технологиите
Нашата епоха не е първата, която претърпява значими технологични промени. От изобретяването на колелото до първата печатница, на хората непрекъснато им се е налагало да се адаптират към новите условия. Във всички случаи, тези нови технологии са водели до нови производства и разкриване на нови работни места. Така например, изобретението на печатната преса позволява масовото производство на книги, което обаче води до разкриване на нови работни места за производството на книги, за транспортирането им, предлагането им на пазара и продажбата им.
Всички анализатори твърдят, че ако искаме да прозрем в бъдещето трябва да изучим добре миналото си. Е, в този случай историята ни показва, че нямаме основания да се притесняваме, че роботите ще ни оставят без работа и доходи.
Работата ни в бъдеще
Роботите все още не са в състояние да изпълняват сложни задачи, да водят преговори или да убеждават, освен това не са толкова опитни в генерирането на нови идеи. Тяхната сила е в решаването на проблемите. Това означава, че работните позиции, изискващи креативност, емоционална интелигентност и социални умения, малко вероятно е да бъдат заети от роботи в скоро време.
Ние всички сме изпитвали разочарованието, когато някое наше технологично устройства не работи. Дори големите технологични компании не премахват своите човешки екипи за поддръжка на клиенти, защото когато нещо се обърка, една машина не може да се справи с проблемите.
Винаги ще има нужда от човешки труд и опит, когато работим с машини. Роботите ще имат проблеми, ще се нуждаят от обновление и ще изискват нови части. Така че все повече ще има нужда от хора с технически умения, които да поддържат, заменят, актуализират и обновяват тези системи и хардуер.
Има много основания да се смята, че роботите ще направят живота ни по-лесен, а хората няма да останат без работа. Те ще станат причината за възникване на нови вълнуващи работни позиции, които днес ние дори не можем да си представим.
Вижте шест любопитни факта за изкуствения интелект
Discussion about this post