В Какво се случва с топ производителя на дронове в света разказахме как китайската DJI от години с постоянство и упоритост разработва технологии за дронове, които да продава по целия свят като глобален лидер на този пазар.
За резултат от техните усилия говори факта, че компании като GoPro и 3D Robotics се отказаха от опитите си да се конкурират с компанията на Уанг на потребителския пазар, а изпълнителният директор на базираната във Флорида компания Flymotion за обслужване на дронове споделя, че „DJI е лидер на глобалния пазар на дронове, тъй като едно от най-големите предимства на китайската компания е, че сигурността на модерната технология, която продават е много трудна за преодоляване“.
Flymotion използва своите устройства, за да помага работата на полицаите в десетки полицейски управления и изказването на нейния CIO е показателно за силните позиции на DJI, пред господството на DJI на пазара в САЩ има все още редица препятствия.
От една страна това са съдебните дела за патентни нарушения заведени от американски компании. От друга страна, на пътя на DJI стоят цяла плеяда от стартиращи конкуренти, които се опитват да продават летящи машини, произведени в от компании от САЩ.
Една от тях е Impossible Aerospace Corp. Компанията се очертава като най-сериозният съперник на DJI поради концепцията си за батерии за дронове. Компанията е основана от Спенсър Гор, бивш инженер по батерии в Tesla Inc., който произвежда своите дронове в завод в Санта Клара, Калифорния. Според концепцията заимства от дизайнерите на Tesla, една масивна батерия трябва да съставлява основата на шасито на автомобила, с което ще му осигурява от една страна нисък център на тежестта и по-добро управление, а от друга – по-голяма батерия с по-дълъг живот. Използвайки тези идеи, Гор започва вграждането на батерия в дроновата рамка, с което дроновете на Impossible Aerospace Corp. имат гарантиран двучасов полет срещу едва тридесет минути полет за дроновете на конкурентната DJI.
Impossible Aerospace Corp. започна продажбите на своя първи модел US-1 през миналата година. Купувач е компания, която ги използва за проверка на течовете на нефт и газ в кладенци в Западен Тексас. Но очакванията на Гор са неговите дронове да започнат да се използват масово от полицията и противопожарните служби, тъй като дългият живот на батерията ги прави много подходящи за наблюдение на местопрестъпление или предаване на данни за пожари. „В САЩ има 18 000 общински полицейски управления и 32 000 противопожарни служби, но само 60 от общините, в които се намират тези служби могат да си позволят хеликоптери.“, обяснява Гор увереността от нуждата на дроновете на Impossible Aerospace Corp..
Оказва се, че това обаче не е достатъчно, за да гарантира успеха на Impossible Aerospace. Доста основен проблем, пред който компанията е изправена е, че офертите за покупка, подадени от полицията и пожарните служби, често имат спецификации, които гарантират, че продажбите ще отидат при DJI.
За илюстрация, Гор показва заявка за покупка на дронoве от магистралния патрул в Канзас, в който са изброени спецификации като време на полет, камери и капацитет за полезен товар, които като цифри съвпадат точно с тези на модела Matrice 210 на DJI. „Ако САЩ искат да бъдат конкурентоспособни в производството на роботика и дронове, най-малкото, което може да се направи, за да се гарантира създаването на национална индустриална база, е да се възлагат правителствени поръчки на американски компании или поне да им се даде шанс за успешно съревнование за тях“, споделя Гор. „Има над хиляда полицейски управления, които получават безвъзмездни средства, но ги харчат за дронове, произведени от DJI в Китай. Използваме нашите федерални долари, за да финансираме един от основни подизпълнители на Китай“.
Гор е започнал инициатива за преговори с всяко едно полицейско управление и противопожарните служба с цел договаряне на промяна в техните оферти за покупки на оборудване. За целта той дори е наел няколко бивши полицаи като търговци на непълно работно време, които имате богат опит в продажби на огнестрелни оръжия за полицейските управления. „DJI имат невероятно лобисти. Те имат рекордните 200 000 долара лобистки разходи във Вашингтон само за едно тримесечие и досега успешно са избегнали санкциите, които администрацията на Тръмп използва срещу Huawei“, казва Гор.
Дали обаче парите за лобиране на интереси ще бъдат достатъчни за забраната на Вашингтон за употреба на дронове от Китай на територията на САЩ?
Според сенатора Крис Мърфи, демократ от Кънектикът, „никакво лобиране няма да убеди членовете на Конгреса да направят компромиси с националната сигурност на САЩ“. Той е убеден, че DJI са изложени на по-голям риск за присъствие на пазара в САЩ, тъй като става въпрос за продажби на продукция на органи на реда местно и на държавно ниво.
Според скорошно проучване на Bard College, правителствени агенции във всички 50 щата в САЩ вече разполагат с дронове, като около 90% от тях са направени от DJI. „Дебатът за това кой ще владее въздушното пространство над САЩ тепърва предстои и най-малкото, ако американските производители на дронове ще се състезават с DJI на Франк Уанг, те ще имат нужда от държавни субсидии“, признава Мърфи.
Вижте създадоха дрон, който ще открива симптоми на заразени с COVID-19
Discussion about this post