Opel отдавна владее изкуството да превръща нишови продукти в успешни едросерийни модели. Докато днешните гъвкави и функционални ванове, като Meriva и Zafira, създават нови тенденции, през 1970 година Manta и Ascona, формирайки нови сегменти за производителя, се продават в почти 1.2 милиона броя в рамките на пет години. Въпреки че споделят една и съща техническа платформа, те са насочени към различни групи клиенти: Manta е динамично спортно купе, а Ascona – комфортен семеен автомобил или компактно лайфстайл комби.
Manta – едно удобно и за семейства купе
Manta е представена пред медиите през септември 1970 година в Хотел Маритим, край германския град Любек на брега на Балтийско море. Върху елегантното купе могат да бъдат забелязани емблеми, изобразяващи уникалната риба manta ray, чието изображение е създадено въз основа на снимките на известния френски морски биолог Жак-Ив Кусто. „Моделирани” по подобие на така наречените пони автомобили (достъпни, компактни, за американските представи, автомобили с изключително стилен дизайн и обикновено висока мощност), които са популярни в САЩ по това време, спортната Manta е позиционирана като автомобил, който е с различна насоченост от конвенционалното купе и традиционния седан. Както пони автомобилите, Manta е стилна, но едновременно с това и подходяща и удобна за всекидневна употреба.
Към края на 60-те години млади хора и младежи по дух се насочват в предпочитанията си към атрактивните купета. Индивидуализмът е основен приоритет и Manta запълва тази уникална ниша като автентичен продукт. През първите шест месеца на 1971 година, Opel продава 55.399 автомобила от модела Manta.
Manta използва подовата платформа на Ascona, а ходовата част е модифицирана в името на по-динамичното поведение. Както и при Ascona, за нея се предлага нов 1.6-литров двигател с версии на мощност 68 и 80 к.с. 1.9-литровият S двигател, който се предлага в спортната версия Manta SR идва от по-големия Opel Rekord, разполага с мощност 90 к.с. и по същество е идеален за Manta. Базовият модел в гамата на модела е 1.2-литровата версия с мощност 60 к.с., представена през 1972 година. Manta GT/E прави своята премиера през 1973 година с 1.9-литров двигател със система за впръскване на бензин Bosch L-Jetronic и разполага с мощност 105 к.с. Manta A е първият модел на Opel оборудван с електронна система за впръскване на горивото. Благодарение на последната, GT/E предлага с 15 к.с. по-голяма мощност от 1.9-литровия S двигател. В съотвествие със стила на своето време, при Manta GT/E вместо хромирани детайли широко се използва черен мат.
През април 1975 година, малко преди дебюта на Manta B, е представен последният специален модел – Manta Black Magic, който е лакиран в черен цвят с червено оранжеви ленти в страничната част. Opel произвежда общо 498.553 броя от модела Manta A.
Ascona – автомобилът на техническото бъдеще
Ascona A дебютира на автомобилния салон в Торино през 1970 година, а в пресинформацията е обявена за „автомобилът на техническото бъдеще” (car of the technical future). Тя е позиционирана между Kadett и Rekord и е насочена към един нарастващ автомобилен сегмент. До март 1975 година са произведени 691.438 броя от модела Ascona A.
В технологично отношение ходовата част и задвижването на Ascona и Manta са идентични. Предният мост е с независимо окачване на колелата със спирални пружини и телескопични амортисьори, докато отзад се използва твърд мост фиксиран с две надлъжни рамена и панардов прът.
Ascona се предлага във версии седан с две или четири врати в стандартни и луксозни модификации. Оборудвана е с 1.6-литров, четирицилиндров двигател с мощност 68 к.с. или във вариант с по-висока степен на сгъстяване с 80 к.с. в S- версията.
Както и при по-големите четирицилиндрови двигатели от Rekord, моторът на Ascona е оборудван с газоразпределителен вал, разположен странично в цилиндровата глава и известен като „вал в главата”(camshaft in head или CIH). По-евтиният базов модел е представен с въвеждането на 1.2-литровия двигател с 60 к.с. през март 1972 година.
Ascona Voyage – новият среден клас
Пионерът на всички лайфстайл комбита, иновативната Ascona Voyage, е широко аплодирано допълнение към гамата на Opel. Версията с две врати не е класическо комби, а автомобил за свободното време с достатъчно багажно пространство за гумена лодка или велосипеди. Това е модел за млади семейства. “В днешни дни желанието за пътуване, за почивка на къмпинг, спорт и особено хобита свързани с превозване на различни пособия, като водните спортове например, изискват автомобил с достатъчно пространство и транспортни възможности. Не трябва да бъдат правени обаче никакви жертви и по отношение на комфорта на пътниците. Автомобилът, който ние конструирахме с тази цел, се нарича Ascona Voyage,” може да се прочете в пресматериалите. Ascona Voyage първоначално се предлага само като L версия; изборът се разширява през 1974 година с по-малко луксозната версия Caravan.
Ascona SR – победителят
Ascona 1.9 S и Ascona SR са представени през пролетта на 1971 година. SR версията е оборудвана с 1.6-литров S двигател с 80 к.с. или 1.9-литров с 90 к.с. Двете по-мощни версии могат да бъдат поръчани с тристепенна автоматична трансмисия като допълнително оборудване. Оборудването SR се предлага и за Voyage, нещо което по това време е новост за комби автомобил. Във версията седан, той илюстрира спортния потенциал на Ascona.
През 1974 година Валтер Рьол и Йохен Бергер стартират в европейския рали шампионат с версия с две врати на седана. Ascona от екипа на Opel Euro Dealers Team е оборудвана с четирицилиндров двигател с увеличен до два литра работен обем, с алуминиева глава с кръстосан поток и мощност от 200 к.с. при 6700 об./мин. Рьол и Бергер печелят победи в шест от осемте старта и печелят европейския рали шампионат с безпрецедентните 120 точки.
През 1975 година, Рьол и Бергер побеждават в Рали Акрополис и отбелязват първата победа на Opel в Световния рали шампионат със своята Ascona A, малко преди тя да бъде заместена от Ascona B.
Discussion about this post