Най-популярната част от една голяма компания е нейното търговско лого, с което тя се ‘представя’ на света. Логото е като лицето на едийн човек. То не е само част от човешкото тяло, а и важно средство за разпознаване и общуване един с друг. И както едно лице може да привлича, но и да отблъсква, така е и с логото на компанията.
Затова големите компании влагат милиони долари за създаване и популярзиране на техния имидж. В тази връзка, от Edible Apple са решили да ни представят историята на логото на Apple, тъй като тя е съхранила в себе си магията на успеха на тази компания.
1. Логто с ябълката и Нютон от 1976 година
Първото лого на Apple е проектирано през 1976 година от Роналд Уейн. За него понякога се говори като за третия съ-основател на Apple. Логото изобразява Исак Нютон седнал под едно дърво, а една ябълка виси точно над главата му. На самото лого е изписан следния надпис: „Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone” (от англ., ‘Нютон, човек, който ще запомнним завинаги като самотния пътешественик през странните морета на мисълта’). Идеята очевидно е била да се създаде асоциация именно с прочутата ябълка, която е подтикнала към открития един от основоположниците на съвременната наука.
Това лого е използвано само през 1976 година. Тъй като съдържа прекалено много детайли, то е заменено много бързо с друго. Тук е интересно да отбележим, че Уейн продава дела от компанията си на Стийв Джобс и Стийв Возняк за $ 800. Днес той би струвал около $ 22 милиарда! В допълнение, някои днес твърдят, че това лого по-късно се променило в многоцветна отхапана ябълка, по-известна като ‘The Rainbow Apple Logo’, в памет на знаменателното откритие на Исак Нютон за отделянето на цветовете.
2. Отхапана ябълка в цветовете на дъгата – 1976-1998 година
Само година след първото лого на компанията, Стив Джобс възлага задачата на графичния дизайнер Роб Яноф да създаде ‘нещо малко по-модерно’. Яноф създава нов дизайн на лого за компанията, който днес се е превърнал в едно от най-известните и разпознаваеми корпоративни лога в историята.
За мнозина обаче винаги е било интересно защо ябълката е отхапана, а не е цяла. Дали в това се крие някакъв по-особен смисъл? Според думите на Яноф, първата причина за това е да си личи, че става въпрос точно за ябълка, а не за домат, например. За друга причина се смята играта на думи на английси език, тъй като глаголът за ‘отхапвам’ или ‘захапка’ (‘bite’), на английски звучи по идентичен начин (‘byte’).
Що се отнася до цветовете, най-вероятно те са приумица на Джобс, който е искал лого в колоритни цветове. В резултат се ражда идеята за ябълката в цветовете на дъгата. Единственото, за което е настоявал Яноф е зеления цвят да е най-отгоре, тъй като там са листата на плода, в което има известна логика. Интересен факт от този период е, че Жан-Луи Гассе, бивш изпълнителен директор на Apple и основател на BeOS, веднъж се пошегувал за логото по следния начин:
„Една от най-големите мистерии за мен винаги е била нашето лого. За мен то е символът на похотта и знанието, събрани заедно, оцветени в цветовете на дъгата, но в погрешен ред, от което някой е отхапал едно парче. Не бихте могли да си мечтаете за нещо по-подходящо за нас: похот, знание, надежда, и анархия”. Многоцветното лого на Apple е било използвано в продължение на 22 години, преди Стийв Джобс да го смени отново по-малко от година след завръщането си в компанията през 1997 година.
Научете още: Защо е отхапана ябълката в логото на Apple
3. Едноцветното лого от 1998 година
По-малко от една година след завръщането си в Apple през 1997 година, Джобс решава, че е дошло време за промяна на логото на компанията. Така цветната ябълка е заменена с едноцветна. След това, през следващите години, тази ябълка претърпява различни модификации, но като цяло, общата концепция се запзава като в оригинала в подължение на 33 години.
Какво е наложило тази промяна в сравнение с цветния модел отпреди 1997 година? Очевидно през 1997 година Джобс е осъзнал за първи път ползата, която може да извлече от станалото вече популярно лого на компанията. Започва период на експерименти с логото на компанията, в който то се поставят на видно място по устройствата. Ето защо цветната ябълка вече не е била толкова атрактивна за новите идеи, тъй като повече напомняла на деска играчка, и по този начин имало опасност потребителите да приемат несериозно продуктите на Apple. Така тя е заменена с едноцветна, а тенденцията да се поставя логото на Apple върху а продуктите на компанията, започнала още през 1998 година, продължава и до днес.
Discussion about this post