SpaceX се готвят да направят революция в сферата на космическотот инженерство. Американската компания планира ракетата им Falcon 9-R след изстрелване да бъде „приземена” на плаваща платформа в морето, пише сайтът iflscience. Ако опитът им се окаже успешен, можем да навлезем в една напълно нова ера на космическите пътувания, в които човечеството ще ползва едни и същи ракети многократно.
Засега, тази възможност съществува само като теория. Днешните ракети се изстрелват, изгарят огромни количества гориво за няколко минути, за да насочат совалката си в правилната посока, и след това се разбиват в океана, превръщайки се в почти непотребен куп отпадъци.
Мечта на космическите инженери от дълго време е създаването на ракета, която ще може да отведе совалката си до орбитата и след това да се върне в атмосферата, приземявайки се на място, където може да бъде заредена с ново гориво с цел повторно ползване. От известно време британски инженери работят върху нови тип ракетни двигатели на име SABRE, предназначени за космическия самолет Skylon SSTO, при които идеята е енергетичната бариера да бъде преодоляна чрез вземане на поне част от окислителя за процеса на горене от атмосферата с превключване от дишащи въздух към захранвани от самата ракета комбинации.
На практика, обаче, все още не е възможно орбитата да бъде достигната от ракета, която носи цялото гориво и окислителя си на борда. Проблемът с товара е изключително голям, като се има предвид, че тежестта на совалката обикновено съставлява не повече от 2-4% от общата тежест. Единственият възможен начин засега остава премахване на поддържащата структура и резервоарите с гориво по време на изстрелването. При Falcon 9-R етапите не премахване на тези елементи са последователни, докато при Космическата совалка на NASA – паралелни.
NASA действително се опитаха да превърнат Космическата совалка в апарат за почти многократна употреба с приземяване на ракетата и спасяване на двигателите с помощта на парашути. Инцидентите със совалките Чаленджър и Колумбия, както и твърде големия бюджет на програмата, обаче, само подчертаха трудността на подобно начинание.
Сега е ред на SpaceX да се опитат да променят играта. Тяхната собствена програма също не върви чак толкова гладко: вече трябваше да отложат два опита за изстрелване заради проблеми в последната минута. Дори и да успее, компанията тепърва ще трябва да докаже, че новата технология е икономически изгодна и наистина може да замести традиционните ракети. Falcon 9-R е една по-тежка и по-сложна като конструкция ракета, а намерението на SpaceX да я използват многократно може да доведе до намаляване на масата на совалката и до по-бавна скорост.
Предизвикателствата, обаче, едва ли ще спрат компанията. Краткото време между представянето на концепцията за Falcon 9-R и реализацията на проекта доказа, че SpaceX имат амбицията и ресурсите смело да следват плана си.
Discussion about this post