1,44 милиарда души по света разполагат с профил във Facebook. Ако вземем цялото население на планетата и от него премахнем първо най-малките деца и най-възрастните хора, а след това и всички онези, които въобще нямат достъп до интернет, то шансът вие, които четете тази публикация, също да използвате социалната мрежа наистина е висок.
Действително, ако някой от познатите ни „няма Facebook”, обикновено приемаме факта с изненада или дори с недоумение. Колкото и да изяжда времето ни, социалната мрежа продължава да се радва на все същата популярност сред потребителите си. Но защо? Защо обичаме да харесваме, споделяме и коментираме неща във Facebook. Научете отговорите по-долу.
Facebook и удоволствието
Проучвания са показали, че използването на Facebook стимулира онзи център в мозъка ни, който отговаря за удоволствието. По време на проведени експерименти, използващите социалната мрежа са демонстрирали „симптоми на удоволствие” като, например, разширяване на зениците.
Защо харесваме?
Според Facebook, харесването е начин на изразяване на положително отношение към нещо и свързване с нещо, което ни интересува. Проучванията показват, че 44% от потребителите на сайта харесват нещо споделено от приятелите си поне веднъж дневно, като 29% го правят поне седем пъти дневно. Ето защо го правим:
1. Защото е най-бързата и лесна алтернатива на „кимането” във Facebook.
2. Защото искаме да потвърдим нещо за себе си: на базата на това какво харесва даден човек, можем да си съставим доста добър негов портрет, без дори да го познаваме.
3. Защото това е виртуалната алтернатива на проявяването на емпатия към другите.
4. Защото в определени случаи може да ни донесе облаги, като печалба от конкурс, ваучер за намаление върху стока или услуга и така нататък.
Защо коментираме?
Само едно харесване не е достатъчно. Коментарът е доказателство за успешно осъществена двустранна комуникация между потребителите на Facebook. Не сте ли съгласни, че когато в полето за известия видим нов коментар се радваме повече, отколкото когато видим просто няколко нови харесвания?
Защо обновяваме статуса си?
Според проучвания, 10% от потребителите на Facebook обновяват статуса си всеки ден. 4% – няколко пъти през деня. 25% от ползващите социалната мрежа твърдят, че никога не обновяват статуса си. Изследвания със студенти разкриват и причината за честото обновление на статуси – според тях, то намалявало чувството за самота.
Защо се въздържаме от публикуване?
Случвало ли ви се е да напишете коментар или статус, но в крайна сметка да не го публикувате? Според изследователи, това е типична проява на автоцензура. Проучванията им твърдят, че 71% от потребителите са имали поне един написан коментар или статус, който в крайна сметка не са публикували. Средно, хората се въздържат от публикуването на 4,52 статуса и 3,2 коментара.
Защо споделяме?
61% от потребителите на Facebook споделят интересна информация. 43% – важна информация. Същият процент – забавна информация. 37% уведомяват останалите за това в какво вярват и какво са всъщност чрез нещата, които споделят. 30% препоръчват продукт, услуга, книга, филм и така нататък. 29% със споделяне изразяват подкрепа на кауза, организация или вярване. 26% споделят уникални неща. 22% уведомяват другите за това, което възнамеряват да правят.
Discussion about this post