Всички са наясно, че пътуването със самолет е едно голямо изпитание, дори и за онези бизнесмени, които прекарват половината от работното си време в месеца по летищата. Да не говорим за туристическите пътувания, при които има десетки начини да си развалите не само доброто настроение, но и цялата почивка.
Всички са имали неприятности с неочаквани скрити такси, или забавени полети, но се оказва, че има доста интересни неща, които никога не сме се замисляли, или не сме знаели. Ето някои любопитни ‘малки тайни’ на пилотите, които авиокомпаниите не биха искали да научите.
1. И пилотите трябва да ходят до тоалетна
Оказва се, че за да отидат до тоалетна, пилотите трябва да предупредят стюардесите по интеркома, за да изолират достъпа до пилотската кабина, след което стюардесите им подават сигнал, че могат да отворят вратата и да излязат. Защо е така ли? Ами просто тоалетните в самолетите са общи както за пътниците, така и за екипажа. При днешната напрегната обстановка от терористични заплахи, едва ли искаме да си милсим за възможните варианти, при които това може да даде шанс на нялой екстремист да завладее самолета.
И за да не излгеждат нещата толкова негативни, ето една забавна история в тази връзка. При един полет в САЩ, единият от пилотите е бил толкова притиснат от нуждата си, и изнервен от това, че ‘подисгуряването’ на достъпа до тоалетните се забавил, той сбъркал слушалката за вътрешния интерком, с тази за пасажерската кабина, и всички пътници чули следното: „Е, сега вече можем ли да излезем, за да се изпишкаме, моля?”
2. В самолетите има ‘по-добри места’
Ако сте склонни към прилошаване по време на полет, най-добре за вас е да седнете на местата, които са над крилата. Причината е, че един самолет е като люлка, и в случаите когато пилотът движи самолетът нагоре или надолу, и местата в предната и задната част се люлеят много повече. В допълнение, по правило, опашката се люлее повече от предната част, така че е добре да избягвате местата в задната част.
3. Молбата за затягане на коланите не е шега
Въпреки това, истинската причина за това безмислено за някои ‘упражнение’ е, че има сериозен риск за здравето на пасажерите, ако не са закопчани, и самолетът попадне в турбуленция. Турбуленцията не е опасна за един реактивен самолет, но крие рискове за пътниците в него. В историята на въздухоплаването са известни случаи, при които пасажери са били подмятани и удряни в тавана и пода на самолета, което им е причинявало сериозни наранявания. Така че, ако екипажът ви предупреди за зона на турбуленция, и ви помоли да затегнете колана си, не се бавете. Авиокоманиите обаче не обичат де се ‘фокусират’ твърде много върху опасностите, за да не плашат пътниците.
4. Няма безплатен обяд
Пилотите не са особено щастливи от развитието на икономическата ситуация, тъй като след 2000 година много авиолинии фалираха, и това доведе до ситуация, в която храната, която се полага се доставя от местата за хранене в терминалите. По тази причина, менюто се състои от опаковани сандвичи, и парчета пица. Дали подобна ситуация не се отразява негативно на психиката на пилотите? Все пак, редица малки детайли могат да ги изнервят допълнително, а това да се отрази рисково на изпълнението на служебните им задължения. Интересно е обаче как биха се чувствали по време на полет пътниците, ако знаеха, че екипажът на самолета, който ги превозва е изнервен, и недоволен?
5. Самолетното гориво е изключително скъпо
Горивото е сред най-скъпите разходи за самолетните компании. Цената му постоянно се вдига, и за авиокомоаните става все по-трудно да поддържат конкуретно способни цени на билетите. Според статистиката, по време на полет, самолетите изразходват около 60 литра гориво в минута. Можете ли да си представите за какви разходи става дума при презокеански полети. Как тогава можем да сме сигурни, че притиснати то икономическата регресия, компаниите успяват да набавят всичко необходимо за поддръжката?
6. Въздушните коридори
Самолетите летят по точно определен машрут зададен от авиодиспечерите, който много прилича на пътната мрежа с лентите за движение в двете посоки. Има хиляди виртуални точки в небето, по които пилотите направляват самолетите, и всеки един от тях си има специфично име. Авиодиспечерите ги познават много добре, и трябва да са наясно във всеки един момент кой къде се намира, и накъде може да се отклони в случай на нужда. Ето защо познаването на ‘виртуалната въздушна карта’ е от особено значение за безопасността на полетите, и налага строг контрол над служителите, за да не застанат пред контролните табла служители с махмурлук, или главоболие.
7. Авиокомпаниите нямат добра кариерна политика
През последните години, самолетната индустрия преживя доста сътресения, и това принуди много авиокомпании или да преустановят изцяло дейността си, или поне да намалят малко бизнеса. Това обаче причини непредвидими резултати, тъй като всяка авиокомпания наемаше уволнени пилоти на начална позиция. Така, дори а някой пилот да е бил с ранг капитан на полет, той започва като втори пилот на начална заплата,без оглед на предишния му опит. По този начин се стига до абсурдите екипажът да се състои от двама или трима капитани на полет, но само един от тях да изпълнява въпросната длъжност. За самите пасажери това обаче е позитивна новина, тъй като винаги е добре да имате опитен ‘втори пилот’ вместо начинаещ авиатор.
8. Екипажите сеобучават за реакция на различни екстремни ситуации
Повечето стуюарди и пилоти днес преминават засилена подготовка по самоотбрана и разпознаване на опасни пътници по държанието. Освен това, всеки пилот има възможност да се запише на едноседмичен курс по стрелба и обезоръжаване на въоръжен терорист, а след успешното му завършване получава разрешително за носене на оръжие в пилотската кабина.
Discussion about this post