През последните дни все повече потребители на Facebook започнаха да виждат известие за това как социалната мрежа използва технологията си за разпознаване на лица. Когато Facebook за първи път внедри технологията през 2013 година, тя ограничи използването ѝ до предлагане на маркери в снимки.
През декември обаче компанията обяви, че ще разшири обхвата на технологията за разпознаването на лица, за да ви известява, когато някой добави снимка, в която ви има, независимо дали е маркирана или не. Ако обаче предпочитате Facebook да не прави това, може лесно да спрете компанията, смятат от Wired.
Ако все още не сте се сблъскали с новото известие, добре е да знаете, че то ви предоставя някои подробности относно промяната. „Вие контролирате разпознаването на лица“, гласи съобщението, което се появява във вашия News Feed и обяснява, че платформата има три основни цели за технологията:
– показване на снимки, където ви има, но не сте маркирани;
– известяване когато някой, който изглежда не познавате, използва ваша снимка в профила си;
– подобряване на опита за сърфиране при хора със зрителни увреждания.
След това получавате специално обяснение дали в момента вашият акаунт е настроен да се възползва от функцията.
„Използването на технологията за разпознаване на лица за подпомагане на хората със зрителни увреждания или като инструмент за идентифициране и борба с кибер тормоза е забележително постижение. Интересно е обаче дали тази технология ще се ползва само по предназначение. Всички имаме отговорност това да е така.“, каза Удроу Хартцог, професор по право и компютърни науки в Northeastern University, който изучава поверителност и защита на данните.
За съжаление, много потребители на Facebook ще се изкушат да злоупотребят по някакъв начин с технологията, затова от компанията се стремят да постигнат баланс между полезността и неприкосновеността на личния живот.
Ако сте на мнение, че технологията за разпознаване на лица може бързо да излезе извън контрол и това може да бъде наистина проблематично, може да изключите функцията за вашия профил. За целта отидете до Settings -> Face Recognition, след което изберете да или не на въпроса „Do you want Facebook to be able to recognize you in photos and videos? “
В тази връзка, говорителят на Facebook, Рошел Надири, споделя следното: „Новата настройка не е включена по подразбиране. Новата настройка зачита съществуващия избор на хората, така че ако вече сте изключили „tag suggestions“. Тогава вашата нова настройка за разпознаване на лица ще бъде изключена по подразбиране. Ако настройката за „tag suggestions“ е зададена на „приятели“, настройката ви за разпознаване на лица ще бъде включена.“
Дали обаче опита на Facebook да наложи използването на технологията за разпознаване на лица ще успее? През 2010 година стана голям скандал след като компанията добави подобен инструмент и по подразбиране той беше виране той беше включен за вссички.
По тази причина сега потребителите в Канада и Европейския съюз изобщо няма да имат достъп до функциите, защото тези региони имат регулации за това как компаниите могат да събират и съхраняват биометрични данни. В същото време Facebook срещна правни предизвикателства за използването на технологията за разпознаването на лица и в САЩ. Федерален съдия от Сан Франциско заяви, че делото за събиране и запазване на биометрични данни от Facebook може да се проточи.
Експерти отбелязват също, че ограничените приложения на технологията за разпознаване на лица за потребителите не означава непременно, че Facebook като компания не извлича по-голяма полза от всички биометрични данни, които събира. Като публична компания, ако Facebook успее да намери възможности за осигуряване на приходи от данните със сигурност ще се възползва от тях.
Потребителите на Facebook трябва да осъзнаят, че са подтиквани активно към използването на биометрия. Възползвайте се от правото си на избор, съветват специалистите, защото инертността на съвременните социални медии е да ви накара да разкривате все повече и повече факти за вас и да създавате среда, която продължава да улеснява това.
Още повече, че Facebook използва един много коварен трик – съгласяваме се с едни условия днес и утре като резултат от това съгласие компанията решава, че сме съгласни и с новите им условия, както е в този случай.
Вижте 6 лесни начина да направим Facebook профила си по-сигурен
Discussion about this post