Новогодишните бонуси на много фирмени мениджъри, отговарящи за маркетинга и социалните медии, са вече изцяло базирани на това доколко са успели да увеличат „харесвнията“ на тяхната марка във Facebook или последователите ѝ в Twitter, съобщава Telegraph. Представете си колко услилия са били вложени зад спечелването на 100 000 харесвания за по-малко от седмица в инициативата за iPad 2 или зад идеите потребителите да получават отстъпки, когато харесват дадената марка и често кликват на бутона „Like“. Можем ли вече да ценим по същия начин „Like“ или „Follow“, щом се оказва, че толкова голямо количество от тях са купени, вместо дадени заслужено?
Разбира се, ценността на едно „харесване“ за самия бранд е безспорна – установено е, че то привлича поне 20 посещения за фирмения сайт. Най-общо, приходите от един „Like“ са $8, a един „Follow“ на Twitter осигурава на сайта $2 от допълнителни продажби. Но обезценяването на двата бутона, за което говорим тук, се отнася за потребителите и техните приятели.
Едно оценяване с „Like“ на дадена марка, продукт или артикул, означава личното одобрение на потребителя. Напоследък обаче, много от хората натискат бутона повече за да се възползват от някакво специално предложение, отколкото защото действително одобряват това, за което гласуват – което е и целта на агресивната фирмена политика. Всичко това все повече подвежда потребителите и обезценява оригиналната стойност на „харесването“.
Това важи особено силно след въвеждането от Facebook на техните Sponsored Stories. Скоро ще стане много трудно да разграничим мнението на приятелите си в социалната мрежа от маркетинговите стратегии на различните компании. А освен по-деликатните стимули на дадена фирма за привличане на „харесвания“ съществуват и по-радикални начини, като например сайтовете ReviewMe или Buy Twitter Followers, които позволяват разултатите просто да бъдат купени.
Благодарение на фирмените стратегии, в момента „харесванията“ във Facebook дават много по-малко информация за това какво реално вълнува приятелите и познатите ни. Изключение прави интернет-съдържанието, където те все още „работят“. Но при услугите, продуктите и марките, функцията на бутона е вече опорочена – това, че някой си е купил „Like“, не означава, че действително е харесван.
Discussion about this post