Световната пандемия вече промени доста аспекти от ежедневието и социалния живот на стотици милиони хора по цял свят Разпространението на коронавируса предизвика и сериозни икономически последствия за редица индустрии. Борбата с COVID-19 продължава с пълна сила, особено на европейския континент.
Според анализаторите броя на пътуванията със самолет са достигнали рекордно ниски стойности, които не се забелязват дори при атентатите в Ню Йорк през 2001г., както и изригването на исландския вулкан с името Eyjafjallajökull през 2010г. Тези процеси помагат за борбата с коронавируса, но възпрепятстват способността ни да прогнозираме метеорологичните условия.
Всъщност прогнозата за времето не е точна наука, като тази специфика не се дължи на липсата на ресурси.
Глобалната система за наблюдения, която се използва от Световната метеорологична организация (WMO) е въведена в експлоатация още през 1963г. и предоставя разнообразни измервания на атмосферата и океаните на 193-те държави-членки на WMO. Базата данни е генерирана от периодични анализи извършвани от голям брой сателитни и наземни платформи за мониторинг, включително и от търговските самолети.
След това информацията да се разпространи с глобалната система за телекомуникация на WMO преди да се обработи от Глобалната система за обработка на данни и прогнозиране (GDPFS).
Наземните и сателитните компоненти на тази системи са автоматизирани и в голяма степен не са директно засегнати от непосредственото влияние на COVID-19. Ларс Петер Рийшойгаард е директор в Infrastructure Department към WMO смята, че възможностите за загуба на подобни въздушни наблюдения ще бъдат „сравнително скромни“.
Въпреки това той изрази мнение, че намаляването на броя на самолетите, които летят и предоставят допълнителни наблюдения на времето по цял свят постепенно ще доведе до редуциране на надеждността на прогнозите. Специалистите на WMO вече се стартирали инициативи, с които да оптимизират вътрешната си работа и да компенсират максимално въздействието на подобни процеси.
Организацията ще продължи да следи ситуацията, но намаляване на наблюденията от метеорологичните условия от наземните станции ще се отрази значително на ефективността на прогнозите.
Разпространението на COVID-19 е възможно за по-дълъг период от време да наруши нормалния им капацитет и от WMO вече търсят алтернативни решения за превенция, съобщава Endgaget. Един от непосредствените проблеми пред тях е факта, че сензорите на самолетите, събиращи жизненоважни данни за температура на околна среда, скорост на вятъра и др. не функционират, тъй като самите летателни апарати не извършват полети.
В нормална ситуация около 3500 търговски самолета предоставят над 250 млн. наблюдения годишно.
Още от Digital: 5 безплатни приложения за прогноза на времето
Discussion about this post