Напоследък думата „закон“ стана заразна във виртуалното пространство. Някои хора по света в момента се опитват да подчинят Интернет на десетките други правила, които традиционните медии спазват. Дали това ще стане, ще се уверим съвсем скоро. Но е много вероятно някои Интернет компании да се опитат да удържат фронта до последно.
Една от тези компании със сигурност ще е Twitter. Дори сега, в социалната мрежа съществуват закони, които не само не се прилагат в традиционните медии, но дори са нещо немислимо. От сайта Digg.com ни събраха пет доказателства, които показват, че Twitter е едно място, незасегнато от медийните закони. Вижте кои са те.
1. Границата между факт и мнение съвсем не е ясна
В традиционните медии изразяването на лично мнение е много по-трудно или, по-скоро, има много по-сериозни последствия. Когато някой обиди някого в Twitter, обаче, това в повечето случаи е в реда на нещата. Разбира се, има случаи, в които световни знаменитости са успявали да осъдят някого за клевета в Twitter, но това се случва много по-рядко, отколкото в традиционната преса.
2. Вече е по-трудно да се определи кое е притежание на една компания и кое не е
Миналата година компания на име Phone Dog осъди бившия си служител – журналиста Ноа Кравиц – за това, че когато напуснал, той запазил профила на компанията в Twitter (за който сам се грижел) за себе си. А с него и над 17-те хиляди последователи на фирмата. Все още не съществува такъв закон, който да повелява дали правата върху профила на една компания се държат от нея или от този служител на компанията, който сам го е създал.
3. Twitter и религията
Едно от най-странните дела, в които е замесен Twitter, беше проведено през декември миналата година. Тогава съдът призна за невинен човек, отправил нецензурни коментари към будистки водач, защото въпросните коментари били „анонимна реч в Интернет, засягаща религиозни теми“. Някой тогава дори сравни социалната мрежа с табелите с послания на поклонниците в колониалного минало на Америка.
4. Twitter и националната сигурност
Наскоро Twitter уведомиха, че ще се подчинят на искането на някои държави да цензурират неудобни за правителствата им съобщения. От социалната мрежа, обаче, не винаги са били толкова изпълнителни. Преди около година, федералното правителство на САЩ, например, поиска от Twitter информация за акаунтите на трима журналисти от Wikileaks – нещо, което от социалната мрежа отказаха и по този начин се противопоставиха на държавата.
5. Twitter и търговската марка
Много компании използват закона за търговската марка, за да съдят потребители, които се регистрират със името на съответните компании. Други, пък, избират да печелят от тези фалшиви профили. Бритиш Петролиум, например, решиха да оставят на мира пародийния профил BPGlobalPr, въпреки саркастичните им коментари. Що се отнася до Twitter, те също явно нямат нищо против фалшиви профили. Автентичните така или иначе могат да бъдат идентифицирани благодарение на специалния знак.
Discussion about this post