Самолетът е едно от най-впечатляващите човешки изобретения. През последните години авиацията се разви толкова много, че вече е способна да създава огромни самолети, които да прелитат почти половината планета на един дъх. Напоследък обаче авиокомпаниите се пренасочват към по-малките фюзелажи.
Причината – по-малките самолети са по-евтини и се оказват по-икономични с горивото. Освен това позволяват да се извършват повече полети до повече места. Големите самолети са доста по-скъпи и сложни, като се нуждаят и от по-дълги, здрави и широки писти, а и стоянките на летищата за тях трябва да са по-големи.
И макар фокусът върху големите самолети да отслабва, те няма да изчезнат напълно, отбелязва BusinessInsider. Сайтът показва най-големите самолети, които и днес могат да се видят в небето.
Antonov An-225 Mriya
Това е най-големият самолет в света до момента. Той е товарен, като първият му полет е през декември 1988 г. Лети и до днес, като има само една бройка от него.
Scaled Composites Model 351 Stratolaunch
Уникалният Stratolaunch прилича на два самолета, които са съединени с общо крило. Той има най-широкият размах на крилете, като първият му полет е през април 2019 г. Замислен е като платформа за по-евтино и лесно извеждане на ракети в орбита.
Airbus A330-743L Beluga XL
Самолетът, който прилича на белуга, очаквано е кръстен така. Това е най-големият товарен самолет на Airbus, като се използва за пренос на части на по-малки самолети. Първият му полет беше през юли 2018 г., като се очаква да влезе в постоянна служба през 2020 г.
Airbus A300-600ST Beluga
Това е оригиналната версия на товарния самолет. Тя е малко по-малка, като лети от септември 1994 г. Има 5 броя, които работят и до днес.
Airbus A380-800
Това е най-големият пътнически самолет в историята. Той е директен конкурент на Boeing 747, като за разлика от него вторият му етаж е по цялата дължина на фюзелага. В зависимост от разположението на седалките, може да превозва 850 пътници, но обикновено са около 575. Лети от 2007 г., но производството ще бъде спряно през 2021 г., защото е твърде скъп.
Boeing 747-8
Отговорът на Boeing срещу A380. Това е по-нов, по-голям и по-дълъг 747, като се предлага и в карго версия. Лети от 2010 г., като може да превозва 467 пътници в три класи.
Antonov An-124
Товарен самолет и по-малък брат на An-225 (Mriya е базиран на него). Лети от 1982 г., като е само в карго версия, като се използва и от много военновъздушни сили.
Antonov An-22
Това е най-големият турбовитлов самолет някога. Първият му полет е през 1965 г., като е само в карго версия.
Airbus A340-600
Това беше най-дългият пътнически самолет преди появата на 747-8. Все още е по-дълъг от A380, като може да превозва 379 пътници. Лети от 2001 г.
Boeing 747 Dreamlifter
Карго самолет, който Boeing използва за пренос на части за модела 787 Dreamliner. Базиран е на 747-400 с модифициран фюзелаж.
Lockheed C-5 Galaxy
Военен транспортен самолет, който лети от 1968 г. Използва се предимно от американските военновъздушни сили, като помага и при хуманитарни мисии и еваукации.
Tupolev Tu-160
Най-големият и тежък боен самолет, който е в редовна служба. Той лети от 1981 г., като се използва единствено от руските военновъздушни сили.
Още от Digital: Аirbus показаха как ще изглеждат смарт седалките за самолети на бъдещето
Discussion about this post