Границата между успешния продукт или компания и пълната катастрофа често може да се сведе до едно-единствено решение. В историята на технологиите има много решения, които са довели до голям успех, но има и още повече лоши решения, които са унищожили продукти, компании и кариери.
Лесно е да си спомним за добрите решения в историята – като това, че Apple отново наема Стив Джобс през 1996г. От друга страна, лошите решения често могат да бъдат забравени или да останат напълно незабелязани. Ето и най-лошите от тях, разкриват от howtogeek.
Nokia избира Windows Phone вместо Android
Повече от десетилетие Nokia беше най-големият производител на мобилни телефони в света. В началото на 2010г. обаче iPhone и Android отнемат огромна част от пазарния дял на компанията. Всъщност Samsung изпревари Nokia през 2010г. благодарение на Android.
Вместо да продължи с Android, главният изпълнителен директор на Nokia Стивън Елоп реши, че компанията трябва да си партнира с Microsoft. Така ще произвежда смартфони с операционната система Windows Phone. Елоп наложи вето на идеята за преминаване към Android, твърдейки, че компанията няма да може да се разграничи от другите производители на Android.
Устройствата Nokia Lumia наистина имаха един от най-добрите хардуерни продукти по онова време, но те винаги бяха спъвани от Windows Phone. В крайна сметка Nokia може и да не успя да се конкурира със Samsung, но щеше да се справи много по-добре с операционна система, която разполагаше с приложенията, които хората искаха да използват.
Microsoft пуска чатбот, обучаван от Интернет
Много преди да се появи ChatGPT, Microsoft експериментира със съвсем различен тип чатбот. На 23 март 2016 г. Microsoft представи чатбот в Twitter, наречен „Tay“. По-малко от 24 часа по-късно Microsoft свали Tay. Това беше истинска катастрофа.
Tay имаше за цел да подобри разбирането на Microsoft в разговорния език. Той беше проектиран да говори като тийнейджър. Проблемът е, че Tay се учеше, като водеше разговори с хора в Twitter.
Големият проблем на Tay беше фактът, че той щеше да повтори това, което сте написали в Twitter, ако кажете: „Повтори след мен“. В резултат на това в интернет се появиха тонове скрийншоти на Tay, на които той казва ужасни неща. Оказва се, че да се даде на Интернет по същество свободна воля за обучение на чатбот не е добра идея.
Apple променя дизайна на клавиатурата на MacBook
През 2015 г. Apple представи преработена клавиатура за MacBook, наречена „Butterfly Keyboard“. Тя трябваше да бъде по-тънка, по-тиха и по-чувствителна от предишната клавиатура с ножичен превключвател. Потребителите обаче веднага имаха проблеми с клавиатурата, като например залепващи, повтарящи се или нереагиращи клавиши.
В съответствие с модата на Apple компанията предложи безплатен ремонт и извинения, но не призна за никакъв недостатък в дизайна. Apple се опита да реши проблемите с няколко ревизии, но се придържаше към механизма на пеперудата чак до 2019 г., когато върна механизма на ножичния превключвател. Клавиатурата тип „пеперуда“ беше постепенно премахната до 2020 г.
Решението на Apple обаче имаше трайни последици. Компанията уреди групово съдебно дело, свързано с клавиатурата тип „пеперуда“, и се съгласи да плати 50 млн. долара на правоимащите потребители на MacBook, които са ремонтирали клавиатурите си. Уреждането на спора беше одобрено от американски съдия през 2021 г., а изплащането на суми в размер до 395 щатски долара започна през 2023 г.
Amazon вярва, че хората биха искали Fire Phone
Компанията имаше (и все още има) голям успех със своите електронни четци Kindle и таблети Fire, така че през 2014 г. компанията реши да навлезе на пазара на смартфони. Amazon Fire Phone беше пуснат на пазара ексклузивно в AT&T на 25 юли 2014 г.
Fire Phone имаше няколко уникални характеристики, които го отличаваха от другите смартфони. На първо място, той имаше четири предни камери, които работеха с жироскопа за функция, наречена „Динамична перспектива“. Потребителският интерфейс се преместваше, за да съответства на разположението на главата ви. Fire Phone включваше и функцията „X-Ray“ на компанията и подобен на Google Lens идентификатор на продукта „Firefly“.
Хората харесаха функцията „Dynamic Perspective“, но иначе телефонът беше порицан заради лошото качество на изработката, ниския клас спецификации и лошото потребителско изживяване. Amazon спря да произвежда телефона по-малко от година по-късно, а продължението така и не се появи. Това беше много предвидим резултат за много хора от технологичната общност.
HP превръща WebOS в истински проблем
HP придоби Palm и WebOS през април 2010 г. за 1,2 милиарда долара. Компанията искаше да използва WebOS във всичко – от смартфони до принтери. Palm винаги е била сравнително малка компания, така че идеята голяма марка като HP да застане зад WebOS беше вълнуващо предложение. За съжаление, тя започна зле и завърши още по-зле.
Първо, HP обяви, че Palm Pre, Palm Pixi и техните варианти „Plus“ няма да получат WebOS 2.0, въпреки че преди това беше заявено, че ще получат. След това се появи прословутият HP TouchPad, който беше огромен провал. Само един месец след пускането на таблета на пазара HP обяви, че ще прекрати производството на всички устройства с WebOS, а TouchPad беше пуснат на цена от 99 USD.
През 2013 г., две години след провала на TouchPad, HP продаде WebOS на LG за използване в смарт телевизори. Някогашният любимец на технологичната общност беше превърнат в едва разпознаваем телевизионен интерфейс. Дали Palm щеше да успее самостоятелно? Вероятно не, но HP със сигурност ускори нейната гибел.
Digg въведе огромен редизайн
В началото на 2010 г. Digg се радваше на 37-44 милиона уникални посетители месечно. Поставянето на връзка на началната страница на Digg означаваше огромен трафик, толкова голям, че често водеше до срив на уебсайтове. Това беше един от най-популярните уебсайтове в интернет, но се задаваше буря.
На 25 август 2010 г. беше пусната версия 4.0 на Digg. Мащабният редизайн беше съпроводен с много грешки, а много от малките функции, които бяха важни за опитните потребители. Потребителите се чувстваха така, сякаш влиянието им върху сайта е било понижено в полза на блогове с известни имена и приятелите на собственика.
Трафикът на Digg започна да намалява още през лятото на 2010 г., но редизайнът на версия 4.0 беше последното домино, което падна. Пет дни след пускането на редизайна потребителите организираха „Ден за напускане на Digg“.