Виртуалната реалност (ВР) има потенциала да обогати начина, по който изучаваме науката. Тя прави съдържанието на изучавания материал достъпно, интерактивно, но и интересно
Лондоският стартап „Immerse“ е един от лидерите в обучението чрез ВР. Компанията е разработила платформа за създаване на поръчкови модели за обучение в реално време посредством ВР за компании-клиенти от конкретни индустрии. Така компаниите-клиенти обучават свои служители как да боравят с техника или как да си представят различни процеси на работа.
Задачата пред екипа по разработка на този тип обучение е как да превърне играта в обучение – получаване на полезни знания и умения чрез игра.
Продуктът им комбинира мултиплеър достъп чрез очила за ВР и браузери с уебкамери, към които се интегрира гласово предаване, анализи и отчети. Така се получава пълноценно интерактивно обучение в 3D среда.
„Вярваме, че силата на решението се увеличава допълнително, превръщайки го във взаимообучение, където обучаващият е на различно място от хората, които се обучават. Позитивите за клиентите са огромни. Съкращават се множество разходи“ – казва директорът на „Immerse“.
Този стартап е създавал поръчкови обучителни програми за сондажни инженери при нефтените платформи в отдалечените райони на Казахстан, които са се опитвали да привлекат преподаватели и съветници по обучение.
По ирония на съдбата точно тогава цената на нефта силно пада, както и темпа на обучение на нов персонал, от което губи и „Immerse“, но за щастие този тип обучение се прехвърля и в други индустрии.
През последната година екипът е разработил два нови концептуални дизайна за обучение : единия за фармацевтичния гигант GSK, а другия за отбранителната компания “Kinetic”, разработваща симулации на подводници с цел обучение на сушата.
За последната, екипът на „Imerse“ прекара три месеца в работа с две подводници, за да разбере системата, вътрешността на подводницата и съответния набор от управленски конзоли.
Обучаващите се ще бъдат поставяни в сценарии, в който ще гледат през перископ, за да видят гигантски круизен кораб, минаващ върху тях, който трябва да избегнат, като се спуснат под повърхността.
Компанията за обучение чрез ВР също работи по съдържание за редица водещи университети в САЩ. ВР също има застъпници в началното и средното образование, но държавният сектор традиционно е бил по-бавен и трудно приема новите технологии.
„Ако изучавате вирусология и бактериология и начинът, по който те взаимодействат с антигени и антитела, със сигурност не ви е лесно да запомните всички различни термини и процеси, защото до този момент те трудно могат да се визуализират“, казва директорът.
Именно тук помага ВР. Тя на практика визуализира действията на вируси и бактерии и така обучаващият се придобива много добра представа за това какво точно става в организма.
Разбира се, да се приеме подобна система в училищата е много трудно. Училищните бюджети са строги, консервативни, както и тези на учениците. Да не говорим, че все още има семейства с ограничен интернет достъп у дома.
„Представях си 30 деца с очила за ВР, които тичат в класната стая, хиперактивни след приема на захари за обяд „, казва учителка.
„Има потенциални проблеми за управление на поведението на учениците, но това не е нещо, което един добър учител не може да контролира“.
Discussion about this post