През 2008 година, изследователят на технологии Nicholas Carr започна дебат на страниците на списание ‘The Atlantic’, в който акцентът беше на това дали услугите на Google ни правят по-глупави.
Според Carr, създаването на зависимост при търсенето на информация онлайн от резултати с връзки към различни източници е причина за деградация на природните заложби на колектива за концентрация при изучаването на даден въпрос, и впоследствие заплашва да увреди трайно интелектуалните ни способности.
Това не е първият път, когато въпросът за това дали интернет ни прави повече или по-малко умни се е повдигал, но Carr успя да насочи вниманието на широката публика към факта, че интернет услугите ни приучват към ‘преглеждане на факти’, а не изграждат в нас трайни навици за различаване на нюансите в различни текстове.
Онова, което досега не е станало ясно досега, е дали заключенията от изследванията на Carr говорят в подкрепа на едната или на другата теза. Въпреки това, усилията му доведоха до появата на известния Pew Internet Project, който в съдружие с Elon University проучи 371 телекомуникационни експерти.
Оказва се, че на въпроса дали Google прави хората по-глупави, болшинството от участниците в проучването – над 81 % – считат, че интернет и Google спомагат за поумняването на потребителите, а не за обратното. „Няма никакво съмнение, че интернет предлага толкова много информация в достъпни за всеки формати, че търсачката на Google определено спомага за повишаване на интелигентността на потребителите”, споделя Janna Anderson, директор на интернет центъра към Elon University.
Discussion about this post