Домейнът досега беше едно от най-важните неща гарантиращи успешното онлайн присъствие на една компания. Нови амбициозни фирми биха платили стотици хиляди долари, за да откупят правата върху нечий сайт, който, по някаква случайност, носи тяхното име. И сами разбираме, че е много по-лесно да намерим в необятната глобална мрежа сайта на някоя компания или продукт, ако той има същото наименование.
В последните две години, обаче, бумът на смартфоните и преносимите компютри наложи нов стандарт за онлайн присъствие – мобилното приложение. За разлика от домейна, приложението няма нужда от Интернет адрес, защото то се предлага в рамките на даден онлайн магазин. И тук идва ред да се запитаме: ако мобилните приложения са толкова важни днес, означава ли това, че идва краят на домейна?
Същият въпрос задават и FastCompany.com, които обобщават отговорите на много специалисти в областта. Преобладаващото мнение е, че въпреки популярността на приложенията, още е много рано да се говори за края на домейна. Икономистът Фред Уилсън, например, смята, че правилният Интернет адрес все още е ключов за бизнеса на една фирма и към това твърдение той привежда като доказателство факта, че Foursquare след предлагането на едноименното си приложение, все пак закупиха и правата над сайта Foursquare.com.
Друго доказателство в подкрепа на домейните е, че тяхната цена не е паднала под тежеста на конкуренцията на мобилните приложения. Анализатори посочват, че само тази година вече е имало няколко случая на продажби на домейни, които надхвърлят седемцифрена сума. Към това експертът Пол Никс добавя, че ако не беше толкова важен домейнът “.com” нямаше да фигурира под формата на виртуален бутон в iPhone.
Според експерти плащането на баснословна сума за покупката на домейн понякога се използва като рекламен трик, целяш привличането на вниманието на пресата и оттам на потребителите. Така, например, SalesForce влязоха в заглавията, след като платиха $1,5 милиона за покупката на сайта Data.com. Още повече внимание привлякоха и Social.com, които продадоха сайта си за $2,6 милиона.
И все пак, не бива да подценяваме и растящото влияние на приложенията. В бизнеса вече има достатъчно примери за успешни услуги, чиито сайтове не носят същото име като приложенията им. Така, например, услуги като Instagram и GroupMe фигурират в Мрежата като Instagr.am и Group.me, а не като Instagram.com и GroupMe.com. Изглежда все пак една компания може да има успешно онлайн присъствие дори и без да разполага с идеален уеб адрес.
Discussion about this post