Батериите са една от сферите, която продължава да бъде обект на постоянни експерименти и технологични иновации. Учените търсят разнообразни начини, с които да ни накарат да издържаме повече време с едно зареждане, докато работим с любимите си джаджи.
Намирането на алтернативни материали, които да заместят лития и да направят батериите по-безопасни също е водещ приоритет за специалистите. Екип от учени на University of Texas са насочили вниманието си към премахването на кобалта от литиево-йонните батерии.
Това не е случайно, тъй като е сравнително рядък метал, който е жизненоважен, но и оскъпява създаването им. Именно заради това експертите успяват да разработят прототип на батерия, която не съдържа кобалт, но в същото време и сходни характеристики с тези, които използват конвенционалните мобилни устройства.
Първоначалните резултати в лабораторния условия демонстрират оптимистични резултати, но учените възнамеряват да продължат тестовете, за да оптимзират още повече новата си технология, съобщава NewAtlas.
Най-големите предимства на кобалта са свързани с невероятната проводимост и издръжливост при циклите на зареждане. Неслучайно този материал се използва в катода на литиево-йонните батерии още от създаването им преди десетилетия.
Все пак кобалта има своите недостатъци, сред които опасните нива на токсични материали, които налагат разработването на алтернативни решения. Решението на учените е създаването на изцяло различен вид катод, който не съдържа никакво количество кобалт.
Премахването на най-малко изобилният и най-скъпия компонент от батериите е впечатляващо постижение, което ще ги направи по-добри, по-евтини и по-безопасни. За да постигнат този ефект учените откриват, че катод с 89% съдържание на никел и 11% алуминиеви и манганови съединения са подходящата формула.
След това по време на синтеза йоните на тези различни метали се разпределят равномерно върху повърхността на катода. Увеличеното количество на никел гарантира по-голям капацитет на същото пространство, като новата структура отстранява още един проблем, а именно натрупването на йоните и влошаването на качествата на батериите.
Още от Digital: Най-големите пробиви при батериите
Discussion about this post