След светлия пример на Dacia, която с помощта на Renault успя да направи първия си модерен автомобил Logan супер-бестселър и постави началото на т.н. „бюджетни“ автомобили, след доста дълго изчакване на редичката за по-слаби финансово клиенти започват да се редят и други известни производители. Е някои направо огънаха клона, като индийската Таtа с модела си Nano за 2000 долара, но другите продължават фрeнско-румънския пример, като ще предложат на пазара напълно функционални и удобни за ежедневна семейна експлотация приемливи ценово автомобили.
Etios – най-достъпната Toyota
Не само успеха на „бюджетното“ семейство на Renault/Dacia Logan, но и незапомнената финансова криза принудиха и най-силните в бранша да разработват свои модели нескъпи автомобили. В тези нелеки времена просто не се знае от кой храст ще изкочи заекът и ще стане спасителен пояс за доста от автомобилостроителните фирми.
Сред първите, последвали примера на французите е и концернът Toyota, който вече показа серийния вариант на бюджетния си автомобил, наречен Etios, идващ също в два варианта – седан и хечбек. Двата варианта бяха показани едновременно на завършилият наскоро автосалон в Ню-Делхи, Индия. Дебютът там не беше случаен, защото и тази кола е развита за продан в пазарите на развиващите се страни, включително и индийския, което обяснява решението на японците колата да се прави именно в Индия. По-нататък сценарият е ясен – автомобилът ще тръгне навън по посока на пазарите в Южна Америка, Юго-Източна Азия, Турция, Източна Европа и Русия.
Техническата информация за колата е доста бедна. Известно е че седанът ще се оборудва с 1,5-литров бензинов двигател, а хечбекът с 1,2-литров, също бензинов. И с двата двигателя ще се предлага петстепенна механична предавателна кутия. Показаните в Ню-Делхи автомобили бяха представени като концептуални и в пазарно изпълнение ще изглеждат навярно по-бедно за да се намали още цената им.
По-всяка вероятност ще отпаднат хромираната радиаторна решетка и показаните тапицерии, които ще бъдат изпълнени от по-прости материали в серийното изпълнение. Японците са си поставили за цел цената на колата да не надхвърли $10 000, така че навярно ще се постараят да намерят още места откъдето да свалят цената.
Серийната версия на модела, която също ще се предлага във версии седан и хечбек, обещава да бъде изключително достъпна за потребителите на този бързо развиващ се пазар, като им предлага просторен и функционален интериор, функционално багажно отделение и стабилно поведение на пътя.
Ако японците на успеят да постигнат заложената цена, задачата за сериозно противопоставяне на индийския пазар на Toyota Etios срещу Mahindra Renault Logan и цялата кохорта на популярните в Индия хечбеци Maruti-Suzuki, ще бъде загубена още от самото начало. Според японците много силен коз на Toyota Etios ще е по-високото й техническо съвършенство от това на конкуренцията, както и по-високото ниво на предлагания комфорт.
В момента хората на японската марка дострояват в Индия завод специално за производството на Toyota Etios и обещават да стартират производството на модела още преди края на годината. В плановете им за 2011-а година фигурира производството на 70 000 машини, които на първо време ще се продават само на индийския пазар.
Discussion about this post