Сър Джон Айв (Jony Ive) е начело на дизайнерския екип на Apple от 1996 година насам. През годините той се превърна в жива легенда в света на дизайна. Айв създаде сладката мечта iMac, устройството, което направи революция в музикалната индустрия – iPod, и смартфонът, който промени света – iPhone.
Това обаче са само част от продуктите, които му спечелиха рицарското звание. Журналистите постоянно канят за интервюта Сър Джон Айв в търсене на сензационни „разкрития“ относно нещата, които са довели до успехите му.
Разбира се, като се има предвид, че това е един цял живот отдаден на работата, едва ли ще бъде лесно да се обобщи как е постигнато всичко, но във всеки случай анализаторите не престават да търсят отново отговорите на въпросите си.
От Business Insider ни предлагат едно рядко интервю със Сър Айв, в което той разказва за нещата, които са повлияли на работата му и от които е изграден неговия творчески процес.
1. Айв твори от дете
Айв получава творческата си жилка от баща си, който е бил златар и лектор по занаятчийски науки и дизайн в местния колеж. Като дете Айв прекарва дните си като разглобява различни неща и след това ги сглобява отново.
2. Айв не допуска никой на работното си място, освен ако не трябва той да е там
Никой освен Айв, неговият екип и топ директорите на Apple не стъпват в лабораторията на прочутия дизайнер, която се намира в централата на Apple. Тази философия е подобна на тази на Джеф Безос, който не позволява на никой да посещава етажа, където се проектира Amazon Kindle.
3. Айв работи с един и същ екип вече две десетилетия
Екипът, с който Айв работи е само от 15 човека, на които той се доверява вече 20 години. Благодарение на това, всички са свикнали много един с друг и са напълно честни в отношенията си: „Понякога ние сме горчиво критични към нашата работа. Личните ни проблеми и егото ни отдавна са избледнели“, казва Айв.
4. Айв започва всеки проект с въпрос
Всеки път, когато Айв започва работа по нов проект, той си представя това, което продуктът може да направи за хората. След като той се убеди, че продуктът ще е полезен за хората, тогава започва да мисли как всъщност ще изглежда той. Това прозрение всъщност принадлежи на професора Клей Кристенсен от Harvard Business School, но Айв го приема изцяло.
5. Айв си върши домашната работа
За да получи желаните цветни тонове полето за iMac, Айв разговарял с производителите на желираните цветни бонбончета Jelly Bean. Когато Айв искал да разбере как да направи супер тънък метал за лаптопите на компанията, той потърсил съвет от японски металурзи. Както казва професора по дизайн Тина Сийлиг от Станфорд, креативността започва с наблюдението. Така всеки път когато Айв иска да научи повече за даден аспект от дизайна, той говори с хората, които имат по-голям опит от него.
6. Айв създава продукти за хората, които ги е грижа
Продуктите на Apple изглеждат така като че ли са създадени за хората. Както обяснява Айв, това не е случайно: „Ние сме наобиколени от анонимни, лошо направени предмети. Това е така, защото хората, които ги използват не им пука че това е така, точно както хората, които ги правят. Apple доказа, че хората ги е грижа какви неща ползват. Не става въпрос само за естетиката, а за неща, които са заченати с умисъл и са добре направени. Създаваме и продаваме много голям брой красиви, добре направени неща. Нашият успех е победа за чистота, почтеността и елегантността.“
7. Айв проектира продукти, които са станали част от живота на хората
Технологичните джаджи са интимно неща, казва Айв. Слушалките в ушите ни, телефонът до леглото ни – с всички тях сме в близки взаимоотношения. По този начин Apple се стреми да интегрира продуктите си в живота на хората и успява, а Айв има голям принос за това.
Discussion about this post